Zamknij X Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacji zapisywanych w plikach cookies używamy w celach statystycznych oraz w celu dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb
użytkowników. Możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików "cookies" w swojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę
na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.

podwawelski.pl
Aktualnie jesteśAktualnie jesteś: Strona główna Podręczny informator Ośrodki zdrowia Aktualnie jesteś
1 2 3 4 5

Zdrowie i uroda

Przychodnia Dębniki ul. Szwedzka 27

POZ
Poradnia ogólna
Poradnia dla dzieci
Pielęgniarki środowiskowe
Położne środowiskowe
RTG
Pracownia rentgenowska
DIAG
Mikrobiologia
Poradnia gruźlicy i chorób płuc
Poradnia dla kobiet



Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem

Email Drukuj

Korzeń macy i nasiona Chia

Skarby starożytnych cywilizacji
Nie ma lepszego sposobu na zachowanie zdrowia i szczupłej sylwetkii niż zróżnicowana dieta. Niestety, w obecnych czasach ze względu na wyjałowienie ziemi i zanieczyszczenie środowiska nawet ekologiczne produkty spożywcze mogą nie wystarczać przy realizacji codziennego zapotrzebowania na mikro- i makroelementy. Również inne czynniki takie jak stres, czy bardzo aktywny tryb życia mogą zwiększyć nasze zapotrzebowanie na pewne substancje. Należy wtedy sięgnąć po suplementy, które dostarczą nam brakujących składników. Jednak zamiast biec do apteki, polecamy sięgnąć po naturalne produkty, których właściwości były doceniane już tysiące lat temu.. Korzeń macy i nasiona Chia znane były już przez Azteków i Inków, a także rodowitych Indian. Teraz również Europejczycy mają okazję przekonać się o ich wzmacniających właściwościach.

Maca - dla chcących pozostać w formie
Maca rośnie w Andach na wyskości powyżej 3 tys. metrów i jej korzeń  jest używany od stuleci jako środek wzmacniający. Jest bardzo bogata w skrobię, białko a także żelazo i jod. Ze względu na właściwości anaboliczne (tzn. wspomagające syntezę białek) szczególnie polecana jest sportowcom i osobom prowadzącym bardzo aktywny tryb życia, np, wykonujących codziennie ciężką fizyczną pracę. To roślina o właściwościach adaptogennych, tzn. dopasowuje się do indywidualnych potrzeb organizmu, który ją metabolizuje. Z tego powodu sprawdza się doskonale w problemach hormonalnych zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Inkowie cenili ten niepozorny korzeń również (a może przede wszystkim) ze względu na działanie pobudzające libido i pomocne w walce z bezpłodnością. Maca jest również silnym afrodyzjakiem, doskonale komponującym się z mlekiem i deserami na jego bazie.

Nasiona chia - dla dbających o linię i cukrzyków
Szałwia hiszpańska, powszechnie znana jako Chia, pochodzi z obszaru dawniej zamieszkiwanego przez Azteków. Oni jako pierwsi odkryli niezwykłą właściwość nasion tej rośliny - po zmieszaniu z wodą w proporcji nawet 1:9 po 30 minutach twarde nasionka przekształcają się w żelowatą galaretkę, która nie tylko błyskawicznie daje uczucie sytości, ale przede wszystkim dostarcza mnóstwo składników odżywczych. Zgodnie z przekazami, wojownicy azteccy w czasie konkwisty przeżywali tylko na nasionach Chia. Indianie z południowo-zachodniego Meksyku mogli spożywać zaledwie 1 łyżeczkę na dzień i maszerować 24 godziny. Galaretkę z nasion Chia poleca się jednak nie tylko dbającym o linię, ale również diabetykom - nasiona w żołądku tworzą swego rodzaju blokadę między węglowodanami a enzymami trawiącymi, co znacznie utrudnia wchłanianie cukrów, a zatem zapobiega skokom poziomu cukru we krwi - największej bolączce cierpiących na cukrzycę. Posiłki są metabolizowane dłuższy czas, dzięki czemu można uniknąc hiper- i hipoglikemii, czyli groźnego niedocukrzenia. Zaletą nasion szałwii hiszpańskiej jest też zawartość tłuszczów nienasyconych omega 3 i omega 6, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Zawierają również spore ilości błonnika pokarmowego, antyoksydantów, witamin B3, B2, B1 oraz A, oraz minerały: wapń, żelazo, potas, cynk.

Michalina Macek
Biovert

źródło:

 

Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem

Email Drukuj

Herbaty bez tajemnic
O herbacie napisano już wiele. Nic dziwnego - napój na bazie listków herbacianych towarzyszy człowiekowi od ponad 5 tysięcy lat. Dziś plasuje się na drugim miejscu najczęściej spożywanych płynów, ustępując jedynie wodzie. W ostatnim czasie na popularności szczególnie zyskała zielona herbata. Któż z nas nie słyszał o przeciwutleniaczach w niej zawartych, które pomagają pozbywać się wolnych rodników, hamują procesy starzenia i przyspieszają utratę wagi? Niewiele osób wie jednak, czym różnią się poszczególne gatunki zielonych herbat.

Więcej…
 

Komunikat Małopolskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii

Email Drukuj

Małopolski Wojewódzki Lekarz Weterynarii w Krakowie zawiadamia, że na terenie Województwa Małopolskiego w dniach od 8 maja do 19 maja 2013 r. zostanie przeprowadzona akcja ochronnego szczepienia lisów wolno żyjących przeciwko wściekliźnie.

Szczepienie lisów będzie wykonane za pomocą przynęt zawierających szczepionkę,  zrzucanych w wyżej wymienionym okresie z samolotów.

W okresie wykonywania szczepień i 14 dni po zrzuceniu szczepionki zaleca się:

1) nie wchodzić na teren lasu,

2) zachować ostrożność w czasie pobytu na polach i terenach przyleśnych oraz w wąwozach i jarach,

3) nie dotykać, nie podnosić, a tym bardziej nie rozłamywać przynęty, gdyż znajdująca się wewnątrz szczepionka jest w stanie płynnym i może dostać się do organizmu poprzez skaleczenia na rękach, spojówkę oka lub błonę śluzową jamy ustnej i nosa. W razie kontaktu ze szczepionką natychmiast zgłosić się do najbliższego lekarza lub do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej,

4) kontakt zwierząt domowych ze szczepionką należy zgłosić do najbliższego lekarza weterynarii, w celu poddania zwierzęcia obserwacji,

5) nie wypuszczać bez opieki psów i kotów, a w czasie spacerów psy prowadzić na smyczy i w  kagańcu.

SZCZEGÓŁOWYCH INFORMACJI DOTYCZĄCYCH AKCJI SZCZEPIENIA LISÓW UDZIELAJĄ:

  • WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT WETERYNARII W KRAKOWIE  tel. 12 418 77 11 lub
  • POWIATOWY INSPEKTORAT WETERYNARII W KRAKOWIE  tel./fax: 12 411 25 69

źródło: dzielnica8.krakow.pl

 

Czy senior musi płacić dużo za leki?

Email Drukuj

O tym, że lekarstwa mogą znacznie uszczuplić nasz budżet, wie każdy, kto przynajmniej raz chorował. O tym, że najczęściej leki kupują seniorzy i wydają na nie sporo pieniędzy, też nie trzeba nikogo przekonywać. Nie wszyscy jednak wiedzą, że w aptekach można wydawać znacznie mniej. W jaki sposób? Na to pytanie odpowiada Program 60+.

Czy kupowanie drogich leków to rzeczywistość, z którą muszą się pogodzić osoby starsze? Według badań TNS seniorzy to grupa społeczna, która najczęściej korzysta z pomocy medycznej, a na leczenie przeznacza najwięcej pieniędzy. Średnio osoby z grupy 60+ wydają na ten cel 148 zł miesięcznie – to dwa razy więcej niż średnia wśród dorosłych Polaków.

Co więcej, seniorzy leczą się znacznie drożej niż by mogli, ponieważ jak pokazują badania, aż 70% z nich przepłaca za leki (na podstawie badania TNS dla Programu 60+.). Co to znaczy przepłaca? Do każdej refundowanej grupy lekarstw Narodowy Fundusz Zdrowia wyznacza optymalny poziom kosztów. Jeśli pacjent płaci za lek o 15% więcej niż zakładany przez NFZ poziom, możemy mówić o przepłacaniu. Tymczasem aż co czwarty senior płaci o 50% więcej niż mógłby zapłacić za lek o takich samych właściwościach.

W województwie małopolskim
W województwie małopolskim za leki przepłaca 77% seniorów, a aż 26% z nich płaci dwa razy więcej. Jeszcze bardziej niepokoi fakt, że dużej grupie seniorów (32%) zdarzyło się przynajmniej raz nie wykupić leków z recepty lub zażywać mniejszą od przepisanej dawkę (30%) – zazwyczaj z powodów finansowych. Jak uzdrowić tę sytuację? Czy da się płacić mniej w aptekach? Czy można leczyć się skutecznie, dbając o domowy budżet?

Więcej…
 

Warto pamiętać

Email Drukuj

SELERY
Cenione już w starożytności w kuracjach odświeżających, uzdrawiających i odchudzających. Zawierają składniki pobudzające przemianę materii.

SZCZYPIOREK
W 100 g szczypiorku znajduje się aż 79 g witaminy C (3 razy tyle, co w 100 g grejpfruta i 2,5 raza tyle, co w 100 g cytryny!). Jest w nim także dużo „witaminy dobrego nastroju”, czyli B1.

SZPINAK
Dzięki mrożeniu dostępny przez cały rok. Znakomite źródło antystresowej witaminy E, ale też witamin A, B1, B2 i C, łatwo przyswajalnego żelaza oraz magnezu, manganu, wapnia, fosforu, miedzi, a nawet jodu. Jego zaletą jest spora zawartość chlorofilu, który jest odpowiednikiem naszej hemoglobiny. Dlatego należy kupować szpinak jędrny, o intensywnie zielonej barwie. Błędem jest gotowanie go w dużej ilości wody, z którą potem odlewamy najcenniejsze składniki.

PAPRYKA
W stanie surowym zawiera pięć razy więcej witaminy C niż cytryna oraz prawie całą niezbędną człowiekowi „aptekę”: witaminy A, B, E, i PP, a z soli mineralnych: potas, wapń, fosfor, żelazo, a także cenny jod i bor. Bez względu czy spożywamy ją na surowo, smażoną, pieczoną i gotowaną, marynowaną, suszoną i utartą na proszek jest równie zdrowa. Papryka należy bowiem do tych niezmiernie rzadkich źródeł witaminy C, które nie pozwalają na rozkład wrażliwej witaminy nawet podczas podgrzewania.

NATKA PIETRUSZKI
W 100 g natki jest więcej witaminy C i A niż przewidują dzienne normy spożycia. Ponadto zawiera witaminy E i K, bardzo duże ilości żelaza, sporo wapnia, potasu, fosforu, manganu. Świeżych listków nie należy gotować, żeby nie straciły wartości. Świeżą można przechowywać w lodówce lub mrozić. Suszona jednak większość wartości witaminowych i mineralnych, choć zachowuje smak i aromat.

źródło:

 
Strona 6 z 10
Reklama

Sonda

Gdzie w "ósemce" chciałbyś zamieszkać?