Zamknij X Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacji zapisywanych w plikach cookies używamy w celach statystycznych oraz w celu dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb
użytkowników. Możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików "cookies" w swojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę
na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.

podwawelski.pl
Aktualnie jesteśAktualnie jesteś: Strona główna Podręczny informator Ośrodki zdrowia Aktualnie jesteś
1 2 3 4 5

Zdrowie i uroda

Przychodnia Dębniki ul. Szwedzka 27

POZ
Poradnia ogólna
Poradnia dla dzieci
Pielęgniarki środowiskowe
Położne środowiskowe
RTG
Pracownia rentgenowska
DIAG
Mikrobiologia
Poradnia gruźlicy i chorób płuc
Poradnia dla kobiet



Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem

Email Drukuj

Herbaty bez tajemnic
O herbacie napisano już wiele. Nic dziwnego - napój na bazie listków herbacianych towarzyszy człowiekowi od ponad 5 tysięcy lat. Dziś plasuje się na drugim miejscu najczęściej spożywanych płynów, ustępując jedynie wodzie. W ostatnim czasie na popularności szczególnie zyskała zielona herbata. Któż z nas nie słyszał o przeciwutleniaczach w niej zawartych, które pomagają pozbywać się wolnych rodników, hamują procesy starzenia i przyspieszają utratę wagi? Niewiele osób wie jednak, czym różnią się poszczególne gatunki zielonych herbat.

Więcej…
 

Komunikat Małopolskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii

Email Drukuj

Małopolski Wojewódzki Lekarz Weterynarii w Krakowie zawiadamia, że na terenie Województwa Małopolskiego w dniach od 8 maja do 19 maja 2013 r. zostanie przeprowadzona akcja ochronnego szczepienia lisów wolno żyjących przeciwko wściekliźnie.

Szczepienie lisów będzie wykonane za pomocą przynęt zawierających szczepionkę,  zrzucanych w wyżej wymienionym okresie z samolotów.

W okresie wykonywania szczepień i 14 dni po zrzuceniu szczepionki zaleca się:

1) nie wchodzić na teren lasu,

2) zachować ostrożność w czasie pobytu na polach i terenach przyleśnych oraz w wąwozach i jarach,

3) nie dotykać, nie podnosić, a tym bardziej nie rozłamywać przynęty, gdyż znajdująca się wewnątrz szczepionka jest w stanie płynnym i może dostać się do organizmu poprzez skaleczenia na rękach, spojówkę oka lub błonę śluzową jamy ustnej i nosa. W razie kontaktu ze szczepionką natychmiast zgłosić się do najbliższego lekarza lub do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej,

4) kontakt zwierząt domowych ze szczepionką należy zgłosić do najbliższego lekarza weterynarii, w celu poddania zwierzęcia obserwacji,

5) nie wypuszczać bez opieki psów i kotów, a w czasie spacerów psy prowadzić na smyczy i w  kagańcu.

SZCZEGÓŁOWYCH INFORMACJI DOTYCZĄCYCH AKCJI SZCZEPIENIA LISÓW UDZIELAJĄ:

  • WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT WETERYNARII W KRAKOWIE  tel. 12 418 77 11 lub
  • POWIATOWY INSPEKTORAT WETERYNARII W KRAKOWIE  tel./fax: 12 411 25 69

źródło: dzielnica8.krakow.pl

 

Czy senior musi płacić dużo za leki?

Email Drukuj

O tym, że lekarstwa mogą znacznie uszczuplić nasz budżet, wie każdy, kto przynajmniej raz chorował. O tym, że najczęściej leki kupują seniorzy i wydają na nie sporo pieniędzy, też nie trzeba nikogo przekonywać. Nie wszyscy jednak wiedzą, że w aptekach można wydawać znacznie mniej. W jaki sposób? Na to pytanie odpowiada Program 60+.

Czy kupowanie drogich leków to rzeczywistość, z którą muszą się pogodzić osoby starsze? Według badań TNS seniorzy to grupa społeczna, która najczęściej korzysta z pomocy medycznej, a na leczenie przeznacza najwięcej pieniędzy. Średnio osoby z grupy 60+ wydają na ten cel 148 zł miesięcznie – to dwa razy więcej niż średnia wśród dorosłych Polaków.

Co więcej, seniorzy leczą się znacznie drożej niż by mogli, ponieważ jak pokazują badania, aż 70% z nich przepłaca za leki (na podstawie badania TNS dla Programu 60+.). Co to znaczy przepłaca? Do każdej refundowanej grupy lekarstw Narodowy Fundusz Zdrowia wyznacza optymalny poziom kosztów. Jeśli pacjent płaci za lek o 15% więcej niż zakładany przez NFZ poziom, możemy mówić o przepłacaniu. Tymczasem aż co czwarty senior płaci o 50% więcej niż mógłby zapłacić za lek o takich samych właściwościach.

W województwie małopolskim
W województwie małopolskim za leki przepłaca 77% seniorów, a aż 26% z nich płaci dwa razy więcej. Jeszcze bardziej niepokoi fakt, że dużej grupie seniorów (32%) zdarzyło się przynajmniej raz nie wykupić leków z recepty lub zażywać mniejszą od przepisanej dawkę (30%) – zazwyczaj z powodów finansowych. Jak uzdrowić tę sytuację? Czy da się płacić mniej w aptekach? Czy można leczyć się skutecznie, dbając o domowy budżet?

Więcej…
 

Warto pamiętać

Email Drukuj

SELERY
Cenione już w starożytności w kuracjach odświeżających, uzdrawiających i odchudzających. Zawierają składniki pobudzające przemianę materii.

SZCZYPIOREK
W 100 g szczypiorku znajduje się aż 79 g witaminy C (3 razy tyle, co w 100 g grejpfruta i 2,5 raza tyle, co w 100 g cytryny!). Jest w nim także dużo „witaminy dobrego nastroju”, czyli B1.

SZPINAK
Dzięki mrożeniu dostępny przez cały rok. Znakomite źródło antystresowej witaminy E, ale też witamin A, B1, B2 i C, łatwo przyswajalnego żelaza oraz magnezu, manganu, wapnia, fosforu, miedzi, a nawet jodu. Jego zaletą jest spora zawartość chlorofilu, który jest odpowiednikiem naszej hemoglobiny. Dlatego należy kupować szpinak jędrny, o intensywnie zielonej barwie. Błędem jest gotowanie go w dużej ilości wody, z którą potem odlewamy najcenniejsze składniki.

PAPRYKA
W stanie surowym zawiera pięć razy więcej witaminy C niż cytryna oraz prawie całą niezbędną człowiekowi „aptekę”: witaminy A, B, E, i PP, a z soli mineralnych: potas, wapń, fosfor, żelazo, a także cenny jod i bor. Bez względu czy spożywamy ją na surowo, smażoną, pieczoną i gotowaną, marynowaną, suszoną i utartą na proszek jest równie zdrowa. Papryka należy bowiem do tych niezmiernie rzadkich źródeł witaminy C, które nie pozwalają na rozkład wrażliwej witaminy nawet podczas podgrzewania.

NATKA PIETRUSZKI
W 100 g natki jest więcej witaminy C i A niż przewidują dzienne normy spożycia. Ponadto zawiera witaminy E i K, bardzo duże ilości żelaza, sporo wapnia, potasu, fosforu, manganu. Świeżych listków nie należy gotować, żeby nie straciły wartości. Świeżą można przechowywać w lodówce lub mrozić. Suszona jednak większość wartości witaminowych i mineralnych, choć zachowuje smak i aromat.

źródło:

 

Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem

Email Drukuj

Jajo – esencja życia
Co prawda Wielkanoc już za nami, ale jajka jako składnik diety towarzyszą nam przecież nie tylko od święta. Znajdują swoje miejsce w niemal każdym domu. W ostatnich latach stały się obiektem powszechnego zainteresowania: pojawiły się informacje o ich rzekomej szkodliwości i zgubnym wpływie na ludzkie zdrowie, co spotkało się z żarliwym sprzeciwem wielu dietetyków, a przede wszystkim ludzi karmionych i karmiących jajkami. Z jednej  strony, w mediach co i rusz pojawiają się informacje o „groźnym tłuszczu”, który zatyka żyły, tętnice i w rezultacie prowadzi do miażdżycy i chorób układu krążenia. A, jak wiadomo, jajko tylko w ponad 10% składa się z tłuszczu. Z drugiej strony, dietetycy podkreślają, że do poprawnego funkcjonowania organizmu tłuszcze są niezbędne. W takim razie - jak to jest z tymi jajami?
Pomagają czy szkodzą?
Najnowsze badania wykazują, że jajka, owszem, są nośnikiem tłuszczu i cholesterolu, jednak tego „dobrego” (HDL). O ile „zły” cholesterol (LDL) wędruje z wątroby do naczyń i je zatyka, o tyle „dobry” robi rzecz odwrotną - zapewnia odesłanie „złego” z tętnic, z powrotem do wątroby, gdzie zostaje on przetworzony na kwasy żółciowe. Właśnie z tego powodu u osób z normalnym metabolizmem spożywanie jajek nie powoduje zmian zwyrodnieniowych żył i tętnic, prowadzących do wspomnianych chorób. Przeciwnie, w przyrodzie nie występuje doskonalszy środek spożywczy, niż jajko. Zastanówmy się -  przecież fakt, że z jajka wykluwa się żywy organizm (pisklę) świadczy o tym, że zawarte są w nim składniki wystarczające do budowy całego ciała! Stanowi ono najlepsze źródło aminokwasów, w tym szczególnie egzogennych (Międzynarodowa Organizacja Zdrowia WHO uznała białko kurzego jaja za „wzorcowe” przy mierzeniu proporcji aminokwasów w produktach), kwasów tłuszczowych, witamin, związków mineralnych. Warto przy tym podkreślić niezwykle wysoką wchłanialność tych substancji - białko jajka przyswajamy w 94%, tłuszcz w 95%, węglowodany w 98%, związki mineralne w 76%. Dla porównania - przyswajalność białek mleka oscyluje w okolicy 80%, a w przypadku mięsa wynosi jedynie ok. 60%!

Więcej…
 
Strona 6 z 10
Reklama

Sonda

Gdzie w "ósemce" chciałbyś zamieszkać?