Muzeum Historii Polski: 25. rocznica 4 czerwca 1989 Drukuj
Wpisany przez Administrator   
środa, 04 czerwca 2014 03:29

Muzeum Historii Polski: 25. rocznica 4 czerwca 1989

Z okazji 25. rocznicy polskich wyborów z 4 czerwca 1989 roku, Muzeum Historii Polski przygotowało internetową wystawę „Polska droga do wolności w obiektywie Erazma Ciołka” na platformie Google Cultural Institute oraz film dokumentalny pt. „ 4 czerwca – barwy kampanii”.

Wystawa „Polska droga do wolności” to fotoreporterski obraz kolejnych przełomowych wydarzeń, które doprowadziły do upadku komunizmu w Polsce, a następnie Europie Środkowo-Wschodniej. Unikatowe zdjęcia Erazma Ciołka – opozycjonisty, który dekadę życia poświęcił w dużej mierze Solidarności –pokazują drogę społeczeństwa polskiego do wyborów 4 czerwca, począwszy od pierwszej pielgrzymki Papieża Jana Pawła II do Polski w czerwcu 1979 roku aż po zaprzysiężenie Lecha Wałęsy na Prezydenta RP w grudniu 1990 roku.

Czerwcowa wystawa jest już piątą przygotowaną przez Muzeum Historii Polski ekspozycją na platformie Google. Do tej pory powstały: „Jan Karski. Bohater ludzkości” o losach człowieka, który podjął próbę przedstawienia Aliantom informacji o Holokauście i sytuacji Żydów w czasie II wojny światowej, „Solidarność i upadek żelaznej kurtyny” o powstaniu ruchu Solidarności i impulsie, jaki polskie ruchy społeczne dały innym narodom za żelazną kurtyną do odzyskania wolności, „Rozdzieleni przez historię (1939-1989)”, czyli wspomnienia członków rodzin rozdzielonych przez II wojnę światową i epokę komunizmu oraz „Andrzej Bobkowski. Rider on the Storm” o życiu i twórczości autora „Szkiców piórkiem”.

Wszystkie wystawy można oglądać na stronie www.wystawy.muzhp.pl

Film „4 czerwca – barwy kampanii” opowiada o pierwszych wyborach z udziałem opozycji antykomunistycznej, słynnej wiktorii „Solidarności” pod przywództwem Lecha Wałęsy. Film pokazuje że kampania wyborcza „Solidarności” była przeprowadzona profesjonalnie choć spontanicznie, daleko bardziej nowoczesna w formie przekazu i organizacji niż późniejsza przed wolnymi wyborami parlamentarnymi w 1991 roku. Do dziś ta kampania inspiruje specjalistów od marketingu politycznego, choć była pospolitym ruszeniem.


W filmie znajdziemy historię słynnego plakatu wyborczego autorstwa Tomasza Sarneckiego – zainspirowanego plakatem „W samo południe” z Gary Cooperem, dowiemy się z relacji prof. Antoniego Dudka, jak ówczesna władza starała się przekupić kościół katolicki korzystnymi ustawami oraz poznamy początki nowoczesnej walki politycznej, czyli jak wykorzystywano „czarny PR” wobec innych kandydatów. W filmie wykorzystano archiwa TVP, zdjęcia robione przez SB a po raz pierwszy pokazane zostaną z archiwum senackiego (min. z udziałem Ives Montanda)

Film zostanie wyemitowany 4 czerwca w TVP Warszawa o godz.19.15 oraz będzie dostępny na stronie dzieje.pl (historyczny portal PAP i MHP) i stronie internetowej Muzeum Historii Polski – www.muzhp.pl

Przypominamy, że Muzeum Historii Polski udostępnia również grę edukacyjną „Dekada 79-89” o życiu w PRL-u. W trakcie gry uczestnicy mogą dowiedzieć się m.in.: jak zrobić tygodniowe zakupy, kiedy w sklepach są tylko puste półki? gdzie była druga brama stoczni? kto, gdzie siedział podczas obrad Okrągłego Stołu? Szczegółowe informacje o możliwości wypożyczenia gry: http://www.ofertaedu.muzhp.pl/gry-edukacyjne/dekada-79-89.html

Kontakt dla mediów:
Marek Stremecki
Rzecznik Prasowy
Muzeum Historii Polski