Zamknij X Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacji zapisywanych w plikach cookies używamy w celach statystycznych oraz w celu dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb
użytkowników. Możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików "cookies" w swojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę
na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.

podwawelski.pl
Aktualnie jesteśAktualnie jesteś: Strona główna Podręczny informator Ośrodki zdrowia Aktualnie jesteś
1 2 3 4 5

Zdrowie i uroda

Przychodnia Dębniki ul. Szwedzka 27

POZ
Poradnia ogólna
Poradnia dla dzieci
Pielęgniarki środowiskowe
Położne środowiskowe
RTG
Pracownia rentgenowska
DIAG
Mikrobiologia
Poradnia gruźlicy i chorób płuc
Poradnia dla kobiet



Podrażnione, zmęczone oczy...

Email Drukuj

Jak zadbać o wzrok podczas pracy przy komputerze?

Żaden nowoczesny monitor LCD/TFT nie jest w stanie zupełnie ochronić naszych oczu przed skutkami długotrwałej pracy i wytężania układu wzrokowego. Gdy oczy są zmęczone, jesteśmy zmuszeni do zmiany pozycji. By lepiej widzieć, wyginamy kark. Możemy powiedzieć, że to „oczy prowadzą nasze ciało”. Powinniśmy zwrócić uwagę na odpowiednią pozycję przy pracy, rodzaj oświetlenia, rodzaj monitora komputerowego oraz jego ustawienie. Czy wiecie, że palec wskazujący podczas sześciogodzinnej aktywnej pracy na komputerze narażony jest na obciążenia zbliżone do tych, jakim poddane są nogi piechura podczas przejścia 40 kilometrów! Najczęstsze objawy wielogodzinnej pracy przy komputerze to: zmęczenie wzroku, przymglone widzenie, progresywne zmiany refrakcji, bóle głowy, szyi i pleców, suche oko, dwojenie, zaburzenia widzenia barwnego.

Film łzowy rozprowadzany jest po powierzchni rogówki podczas mrugania. Sygnał dla powiek wysyłany jest przez mózg i w jego wyniku następuje mrugnięcie. Osoba pracująca przy komputerze przenosi wzrok z monitora na klawiaturę i z powrotem wykonując przy tym niewielkie, mimowolne ruchy powiekami. Wiele spośród takich ruchów jest odczytywanych przez nasz mózg jako mrugnięcie (tzw. pseudo-mrugnięcie), w wyniku czego mózg nie wysyła już kolejnego sygnału do powiek o konieczności mrugnięcia. Powinniśmy pamiętać, że przy komputerze oczy narażone są na szybsze wysychanie, ponieważ mrugamy nawet pięć razy rzadziej, niż zwykle. Prowadzi to do zaburzeń filmu łzowego pokrywającego przednią powierzchnię gałki ocznej i pojawienia się dolegliwości znanych jako Zespół Suchego Oka. Konieczne jest nie tylko właściwe nawilżenie powietrza w miejscu naszej pracy (np. nawilżacze powietrza), ale także oczu i stosownie preparatów typu „sztuczne łzy”. Osoby korzystające z soczewek kontaktowych, jako podstawowej korekcji wzroku, niestety wcześniej lub/i częściej spotykają się z objawami suchości oczu, dlatego tak ważne jest odpowiednie dobranie rodzaju soczewek kontaktowych do potrzeb pacjenta. Dobrym rozwiązaniem jest naprzemienne korzystania z okularów i soczewek kontaktowych. Jeżeli w pracy przez 8–10 godzin korzystasz z soczewek, to po przyjściu do domu zdejmij soczewki i załóż okulary. Należy pamiętać również o tym, że soczewki powinny być dobierane przez specjalistę. Oprócz doboru soczewek kontaktowych o właściwych mocach – przeważnie różniących się od recepty okularowej – niezwykle istotny jest też wybór materiału soczewki oraz trybu użytkowania soczewek. W przypadku długotrwałej pracy przy komputerze najlepsze są nowoczesne materiały silikonowo-hydrożelowe, a najzdrowszy jednodniowy tryb wymiany. W przypadku okularów ważne jest stosowanie nie tylko odpowiedniej korekcji wady refrakcji, ale także soczewek okularowych z powłoką antyrefleksyjną, która eliminuje uciążliwe refleksy świetlne, typowe dla gładkich i wypolerowanych powierzchni. Istotną kwestią jest również indywidualny dobór specjalistycznych soczewek do pracy z bliska i odległości pośrednich w zależności od naszego wieku. Wadę refrakcji należy systematycznie kontrolować u lekarza okulisty lub optometrysty przynajmniej raz w roku. Jak wykazały badania niewłaściwa korekcja nawet rzędu 0,5 dioptrii może powodować spadek produktywności o 9% a dokładności pracy o 38%, nawet jeśli pacjent nie zgłasza żadnych niepokojących objawów.

lek. Wiktoria Zwinczewska
Vision Exclusive Optyk

źródło: KROPKA

 

Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem

Email Drukuj

Żywność bez glutenu

Gluten, czyli mieszanina białek roślinnych, to substancje występujące w ziarnach popularnych zbóż: owsa, jęczmienia, pszenicy, żyta i orkiszu. W przemyśle spożywczym gluten jest wykorzystywany nie tyle dla wartości odżywczych,  co dla poprawy sprężystości, elastyczności, lepkości i pulchności produktów spożywczych. Coraz więcej osób dowiaduje się, że są uczulone na gluten.
Już nie tylko w sklepach ze zdrową żywnością, ale niemal we wszystkich  marketach i wielu sklepikach można znaleźć całą gamę produktów z przekreślonym kłosem (znakiem artykułów żywnościowych i potraw bez glutenu).
Także coraz większa liczba restauracji, na nawet bufety na pokładach samolotów, wprowadza do swoich kart dania bez glutenu. Jeszcze parę lat temu dieta wykluczająca gluten była przypisana do  osób chorujących na celiakię. W praktyce oznaczało to nie tylko rezygnację z chleba czy makaronu, ale również wielu produktów, w których obecności glutenu raczej byśmy się nie spodziewali, na przykład śmietany (może być nim zagęszczana), słodyczy, wędliny i niemal całej przetworzonej żywności.
Ostatnio gluten wyłączają ze swojej diety również osoby nie mające problemu z tolerancją tego składnika. Skąd taka decyzja? Wiele przeprowadzonych w ubiegłych latach badań potwierdza,  że gluten generalnie jest szkodliwy – może powodować zaburzenia nie tylko ze strony układu pokarmowego, ale również nerwowego i immunologicznego.

Więcej…
 

Bezpłatne badania i konsultacje lekarskie 23 listopada – Biała Sobota

Email Drukuj

23 listopada br. mieszkańcy Dzielnicy VIII Dębniki będą mogli skorzystać z bezpłatnych badań, porad oraz wziąć udział w prelekcjach w ramach „Białej Soboty – Dnia Edukacji dla Zdrowia”, która odbędzie się w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II przy ul. Prądnickiej 80.Dojazd bezpośredni z rejonu Dzielnicy VIII: tramwaj nr 18 i autobus nr 194.
Bardzo się cieszę, że udało się zorganizować tego typu akcję – mówi Maciej Lewandowski, radny Dzielnicy VIII Dębniki. – Dziękuję Annie Prokop-Staszeckiej, dyrektor Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II za umożliwienie jej zorganizowania. Serdecznie zapraszam mieszkańców Dzielnicy VIII do skorzystania, w imieniu własnym i dyrektor szpitala – dodaje.

BADANIA I KONSULTACJE LEKARSKIE – rejestracja: tel. 12  614 35 15 w godz. 8.00-18.00

BUDYNEK OŚRODKA DIAGNOSTYKI:
• badania (cholesterol, cukier, ciśnienie, ekg), Konsultacje lekarzy (po badaniach, konsultacje lekarzy pediatrów-hepatologów (po k. B1): dr med. Maria Rokitka – pediatra, hepatolog (9.00–10.30), dr Joanna Bobrzyńska– pediatra, specjalista chorób zakaźnych (10.30–12.00)

PAWILON A:
• spirometria (badania) – pok. nr 5, Konsultacje lekarzy pulmonologów: dr Zbigniew Stankiewicz (pok. nr 21), dr Barbara Sikora (pok. nr 14)

BUDYNEK CENTRUM KONFERENCYJNO-SZKOLENIOWEGO „EDUKATORIUM”: prelekcje dla pacjentów, połączone z możliwością zadawania pytań:
– 9.00– Najważniejsze czynniki ryzyka chorób serca– dr med. Izabela Górkiewicz-Kot
– 9.30– Jak żyć z przewlekłą obturacyjna choroba płuc i astmą?– dr med. Anna Prokop-Staszecka
– 10.00– Prawidłowa dieta w chorobach serca– Maria Sapek, dietetyk
– 10.30– Trening oddechowy metodą SpiroTiger w kardiologii i pulmonologii– dr med. Krzysztof Gryglicki
– 11.00– Jak żyć po zawale serca?– dr med. Grzegorz Kopeć
– 11.30– Higiena jamy ustnej w wieku senioralnym– Dorota Gałązk

źródło: KROPKA

 

Rosół z kurkumą na jesienne słoty i smutki

Email Drukuj

Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem

Nadeszła jesień. Dla wielu z nas to okres obniżonej aktywności oraz gorszego samopoczucia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Jednak istnieje remedium na oba aspekty naszej kondycji. Domowy rosół nie tylko rozgrzeje po spacerze w deszczu i chłodzie, ale również może poprawić nasz nastrój. Filiżanka gorącego, treściwego bulionu uspokaja i dodaje sił. Pozwala w błyskawiczny sposób uzupełnić energię, którą organizm zużywa do ogrzania się. Nie bez kozery od wieków rosół stanowił podstawę diety rekonwalescentów. Bazując na wiedzy naszych babć, wciąż niezmiennie podajemy go przy przeziębieniu i grypie. Przyprawy korzenne i kurkuma wzmacniają jeszcze jego właściwości rozgrzewające.

Więcej…
 

Żyj aktywnie – sport to zdrowie!

Email Drukuj

Aktywność po studencku
Nie istnieje chyba osoba, której słowa „życie studenckie” kojarzyłyby się  z racjonalnym odżywianiem, regularną aktywnością fizyczną i zażywaniem dzień  w dzień snu odpowiedniej długości. „Życie studenckie” to w mniemaniu większości przede wszystkim szalone imprezy, juwenalia, parówki gotowane w czajniku elektrycznym i... piwo, hektolitry piwa. Na szczęście systematycznie powiększa się  grono osób, które udowadniają, że może być inaczej.

Aktywność w studenckim wydaniu
Najczęstsze wymówki studentów to „nie mam czasu na ćwiczenia” i „aktywność fizyczna jest droga”. Obydwa te zdania nie mają pokrycia w rzeczywistości. Po pierwsze, nie trzeba ćwiczyć codziennie po kilka godzin. Wystarczy robić to kilka razy w tygodniu. Każda aktywność się liczy, a 30 minut ćwiczeń jest zdecydowanie lepsze niż nic. Co do ceny, tu jest podobnie. Zakup karnetu open do klubu fitness nie jest ogromnym wydatkiem. Minęły czasy, kiedy trzeba było płacić za niego 150 zł! Przykładowo, karnet student open do klubu Fitness Platinium® kosztuje jedyne 69 zł, a przy wykupieniu opcji trzymiesięcznej – 59 zł. Ktoś powie, że ćwiczenia w domu są przecież darmowe. Owszem, ale w domu nikt nie uchroni nas przed kontuzją, nie skoryguje błędów i nie dopasuje treningu do naszych potrzeb. Nie  oszukujmy się – tzw. „dywanowe” programy treningowe do wykonywania w zaciszu domowym to nie to samo, co trening z profesjonalistami przy użyciu najlepszej jakości sprzętu.

Najlepszy i... najtańszy sport
To oczywiście bieganie. Wystarczy mieć wygodne buty (niekoniecznie takie za kilkaset złotych) i wybrać przyjemną trasę. Bieganie to najprostszy, najbardziej naturalny i jeden z najefektywniejszych sportów. Każdy może biegać – wystarczy wykrzesać z siebie odrobinę zapału. Najtrudniej zrobić pierwszy krok. Dla wszystkich, którzy dopiero zaczynają przygodę z bieganiem powstał projekt Run Kraków, stworzony przez AWF Kraków i Fitness Platinium® . To dziesięć ścieżek biegowych, a na każdej z nich w konkretne dni grupowy bieg prowadzą profesjonalni trenerzy AWF. Więcej o projekcie Run Kraków dowiecie się ze strony www.run-krakow.fitnessplatinium.pl „http://www.run-krakow.fitnessplatinium.pl/”.

Zdrowa dieta nie musi być droga
Zdrowa żywność to niekoniecznie to samo, co żywność ekologiczna, której ceny faktycznie mogą być wysokie. Każdy jest w stanie odżywiać się racjonalnie rezygnując ze spożywania produktów eko. Najważniejsze, to uważnie czytać składy produktów, wybierać te jak najmniej przetworzone, unikać słodyczy i fast foodów. Nie każdy musi się od razu czuć jak ryba w wodzie w gąszczu nakazów i zakazów dotyczących zdrowego odżywiania. Dlatego warto zastanowić się nad zasięgnięciem rady specjalisty. Wizyty w poradniach dietetycznych nie należą do najtańszych, ale też nie są jedyną opcją. Najlepiej udać się do swojego klubu fitness i zapytać o możliwość otrzymania porady dietetycznej.

Zasada nr 1 efektywnych treningów brzmi...
„Trenuj tak, aby sprawiało Ci to przyjemność”. Ciężko sobie wyobrazić zmuszanie się do wysiłku fizycznego. Na dłuższą metę taka strategia przyniesie marne rezultaty. Trzeba więc wybrać taki rodzaj treningu, który będzie nie tylko efektywny, ale stanie się jedną z najprzyjemniejszych  chwil w ciągu dnia. Wybór jest na szczęście szeroki: od klasycznych ćwiczeń siłowych oraz zajęć fitness czy Spinning®, aż po te nowsze lub bardziej nietypowe: trening funkcjonalny, Masala Bhangra Workout® (połączenie tradycyjnego tańca indyjskiego z ruchami Bollywood), MMA, Bokwa® i wiele innych.

Twój Fitness Platinium

 
Strona 5 z 11
Reklama

Sonda

Gdzie w "ósemce" chciałbyś zamieszkać?