Zamknij X Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacji zapisywanych w plikach cookies używamy w celach statystycznych oraz w celu dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb
użytkowników. Możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików "cookies" w swojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę
na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.

podwawelski.pl
Aktualnie jesteśAktualnie jesteś: Strona główna Podręczny informator Ośrodki zdrowia Aktualnie jesteś
1 2 3 4 5

Zdrowie i uroda

Przychodnia Dębniki ul. Szwedzka 27

POZ
Poradnia ogólna
Poradnia dla dzieci
Pielęgniarki środowiskowe
Położne środowiskowe
RTG
Pracownia rentgenowska
DIAG
Mikrobiologia
Poradnia gruźlicy i chorób płuc
Poradnia dla kobiet



Bezpłatne badania i konsultacje lekarskie 23 listopada – Biała Sobota

Email Drukuj

23 listopada br. mieszkańcy Dzielnicy VIII Dębniki będą mogli skorzystać z bezpłatnych badań, porad oraz wziąć udział w prelekcjach w ramach „Białej Soboty – Dnia Edukacji dla Zdrowia”, która odbędzie się w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II przy ul. Prądnickiej 80.Dojazd bezpośredni z rejonu Dzielnicy VIII: tramwaj nr 18 i autobus nr 194.
Bardzo się cieszę, że udało się zorganizować tego typu akcję – mówi Maciej Lewandowski, radny Dzielnicy VIII Dębniki. – Dziękuję Annie Prokop-Staszeckiej, dyrektor Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II za umożliwienie jej zorganizowania. Serdecznie zapraszam mieszkańców Dzielnicy VIII do skorzystania, w imieniu własnym i dyrektor szpitala – dodaje.

BADANIA I KONSULTACJE LEKARSKIE – rejestracja: tel. 12  614 35 15 w godz. 8.00-18.00

BUDYNEK OŚRODKA DIAGNOSTYKI:
• badania (cholesterol, cukier, ciśnienie, ekg), Konsultacje lekarzy (po badaniach, konsultacje lekarzy pediatrów-hepatologów (po k. B1): dr med. Maria Rokitka – pediatra, hepatolog (9.00–10.30), dr Joanna Bobrzyńska– pediatra, specjalista chorób zakaźnych (10.30–12.00)

PAWILON A:
• spirometria (badania) – pok. nr 5, Konsultacje lekarzy pulmonologów: dr Zbigniew Stankiewicz (pok. nr 21), dr Barbara Sikora (pok. nr 14)

BUDYNEK CENTRUM KONFERENCYJNO-SZKOLENIOWEGO „EDUKATORIUM”: prelekcje dla pacjentów, połączone z możliwością zadawania pytań:
– 9.00– Najważniejsze czynniki ryzyka chorób serca– dr med. Izabela Górkiewicz-Kot
– 9.30– Jak żyć z przewlekłą obturacyjna choroba płuc i astmą?– dr med. Anna Prokop-Staszecka
– 10.00– Prawidłowa dieta w chorobach serca– Maria Sapek, dietetyk
– 10.30– Trening oddechowy metodą SpiroTiger w kardiologii i pulmonologii– dr med. Krzysztof Gryglicki
– 11.00– Jak żyć po zawale serca?– dr med. Grzegorz Kopeć
– 11.30– Higiena jamy ustnej w wieku senioralnym– Dorota Gałązk

źródło: KROPKA

 

Rosół z kurkumą na jesienne słoty i smutki

Email Drukuj

Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem

Nadeszła jesień. Dla wielu z nas to okres obniżonej aktywności oraz gorszego samopoczucia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Jednak istnieje remedium na oba aspekty naszej kondycji. Domowy rosół nie tylko rozgrzeje po spacerze w deszczu i chłodzie, ale również może poprawić nasz nastrój. Filiżanka gorącego, treściwego bulionu uspokaja i dodaje sił. Pozwala w błyskawiczny sposób uzupełnić energię, którą organizm zużywa do ogrzania się. Nie bez kozery od wieków rosół stanowił podstawę diety rekonwalescentów. Bazując na wiedzy naszych babć, wciąż niezmiennie podajemy go przy przeziębieniu i grypie. Przyprawy korzenne i kurkuma wzmacniają jeszcze jego właściwości rozgrzewające.

Więcej…
 

Żyj aktywnie – sport to zdrowie!

Email Drukuj

Aktywność po studencku
Nie istnieje chyba osoba, której słowa „życie studenckie” kojarzyłyby się  z racjonalnym odżywianiem, regularną aktywnością fizyczną i zażywaniem dzień  w dzień snu odpowiedniej długości. „Życie studenckie” to w mniemaniu większości przede wszystkim szalone imprezy, juwenalia, parówki gotowane w czajniku elektrycznym i... piwo, hektolitry piwa. Na szczęście systematycznie powiększa się  grono osób, które udowadniają, że może być inaczej.

Aktywność w studenckim wydaniu
Najczęstsze wymówki studentów to „nie mam czasu na ćwiczenia” i „aktywność fizyczna jest droga”. Obydwa te zdania nie mają pokrycia w rzeczywistości. Po pierwsze, nie trzeba ćwiczyć codziennie po kilka godzin. Wystarczy robić to kilka razy w tygodniu. Każda aktywność się liczy, a 30 minut ćwiczeń jest zdecydowanie lepsze niż nic. Co do ceny, tu jest podobnie. Zakup karnetu open do klubu fitness nie jest ogromnym wydatkiem. Minęły czasy, kiedy trzeba było płacić za niego 150 zł! Przykładowo, karnet student open do klubu Fitness Platinium® kosztuje jedyne 69 zł, a przy wykupieniu opcji trzymiesięcznej – 59 zł. Ktoś powie, że ćwiczenia w domu są przecież darmowe. Owszem, ale w domu nikt nie uchroni nas przed kontuzją, nie skoryguje błędów i nie dopasuje treningu do naszych potrzeb. Nie  oszukujmy się – tzw. „dywanowe” programy treningowe do wykonywania w zaciszu domowym to nie to samo, co trening z profesjonalistami przy użyciu najlepszej jakości sprzętu.

Najlepszy i... najtańszy sport
To oczywiście bieganie. Wystarczy mieć wygodne buty (niekoniecznie takie za kilkaset złotych) i wybrać przyjemną trasę. Bieganie to najprostszy, najbardziej naturalny i jeden z najefektywniejszych sportów. Każdy może biegać – wystarczy wykrzesać z siebie odrobinę zapału. Najtrudniej zrobić pierwszy krok. Dla wszystkich, którzy dopiero zaczynają przygodę z bieganiem powstał projekt Run Kraków, stworzony przez AWF Kraków i Fitness Platinium® . To dziesięć ścieżek biegowych, a na każdej z nich w konkretne dni grupowy bieg prowadzą profesjonalni trenerzy AWF. Więcej o projekcie Run Kraków dowiecie się ze strony www.run-krakow.fitnessplatinium.pl „http://www.run-krakow.fitnessplatinium.pl/”.

Zdrowa dieta nie musi być droga
Zdrowa żywność to niekoniecznie to samo, co żywność ekologiczna, której ceny faktycznie mogą być wysokie. Każdy jest w stanie odżywiać się racjonalnie rezygnując ze spożywania produktów eko. Najważniejsze, to uważnie czytać składy produktów, wybierać te jak najmniej przetworzone, unikać słodyczy i fast foodów. Nie każdy musi się od razu czuć jak ryba w wodzie w gąszczu nakazów i zakazów dotyczących zdrowego odżywiania. Dlatego warto zastanowić się nad zasięgnięciem rady specjalisty. Wizyty w poradniach dietetycznych nie należą do najtańszych, ale też nie są jedyną opcją. Najlepiej udać się do swojego klubu fitness i zapytać o możliwość otrzymania porady dietetycznej.

Zasada nr 1 efektywnych treningów brzmi...
„Trenuj tak, aby sprawiało Ci to przyjemność”. Ciężko sobie wyobrazić zmuszanie się do wysiłku fizycznego. Na dłuższą metę taka strategia przyniesie marne rezultaty. Trzeba więc wybrać taki rodzaj treningu, który będzie nie tylko efektywny, ale stanie się jedną z najprzyjemniejszych  chwil w ciągu dnia. Wybór jest na szczęście szeroki: od klasycznych ćwiczeń siłowych oraz zajęć fitness czy Spinning®, aż po te nowsze lub bardziej nietypowe: trening funkcjonalny, Masala Bhangra Workout® (połączenie tradycyjnego tańca indyjskiego z ruchami Bollywood), MMA, Bokwa® i wiele innych.

Twój Fitness Platinium

 

Lakierowanie, lakowanie, lapisowanie

Email Drukuj

Profilaktyka i leczenie zębów u dzieci
Co to jest lakierowanie, lakowanie i lapisowanie ząbków? Na czym polegają zabiegi i w jakich przypadkach się je wykonuje? Czy długo trwają, czy są bezpieczne dla małych dzieci? Jakie dają korzyści? Kiedy należy je wykonać? Rozmawiam z Anną Freyer – lekarzem stomatologiem, właścicielką Studia Stomatologii „Skrzat” posiadającego gabinety przy ul. Miłkowskiego 23 na Ruczaju i na os. Oświecenia 44.

Czym różnią się te zabiegi od siebie?

– Lakierowanie i lakowanie są zabiegami profilaktycznymi, mają ochraniać ząbki i zapobiec rozwojowi próchnicy, czy demineralizacji. Natomiast lapisowanie można już zaliczyć do zabiegów leczniczych, bo służy zatrzymaniu próchnicy, która rozwija się w obrębie szkliwa i zębiny. Lakierowanie to profesjonalna fluoryzacja. Ząbki pokrywa się lakierem o znacznie podwyższonym stężeniu fluoru. Lakowanie zębów, inaczej uszczelnianie bruzd jest zabiegiem profilaktycznym, polegającym na wypełnieniu szczelin i zagłębień występujących na powierzchniach żujących zębów, specjalną substancją światłoutwardzalną zwaną lakiem szczelinowym. To materiał o płynnej konsystencji, który zapływa do bruzd, szczelin i zagłębień zęba i uwalnia też związki fluoru, będące dodatkowym czynnikiem ochronnym. Kolorowy lak sprawia, że jest on dobrze widoczny, dzięki czemu jego stan może być łatwo skontrolowany w rutynowym badaniu stomatologicznym. Lapisowanie natomiast polega na opracowaniu i wygładzeniu powierzchni szkliwa i zniesieniu powierzchownej warstwy zębiny zmienionej próchniczo. Na tak przygotowaną powierzchnię najczęściej nanosi się związek azotanu srebra i płynu Lugola. Z roztworu wytrąca się samo srebro, które ma silne właściwości bakteriobójcze. Pozwala to zatrzymać próchnicę i dzięki temu zęba nie trzeba usuwać. Jest to bardzo ważne, ponieważ przedwczesne usuwanie zębów mlecznych grozi późniejszymi wadami zgryzu.

Po co lakierować zęby fluorem, skoro pasty do zębów zawierają fluor?

– Przewaga tej metody w stosunku do metod domowych wynika ze znacznie wydłużonej podaży fluoru. Podczas mycia zębów zwykłą pastą fluor jest dostępny dla szkliwa przez czas mycia zębów i bardzo krótko po nim. Ze względu na formę lakieru, który zasycha na zębach na pewien czas, fluor jest dostępny dla szkliwa przez znacznie dłuższy okres (kilka – kilkanaście godzin) w bardzo dużym stężeniu.

Więcej…
 

Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem

Email Drukuj

Korzeń macy i nasiona Chia

Skarby starożytnych cywilizacji
Nie ma lepszego sposobu na zachowanie zdrowia i szczupłej sylwetkii niż zróżnicowana dieta. Niestety, w obecnych czasach ze względu na wyjałowienie ziemi i zanieczyszczenie środowiska nawet ekologiczne produkty spożywcze mogą nie wystarczać przy realizacji codziennego zapotrzebowania na mikro- i makroelementy. Również inne czynniki takie jak stres, czy bardzo aktywny tryb życia mogą zwiększyć nasze zapotrzebowanie na pewne substancje. Należy wtedy sięgnąć po suplementy, które dostarczą nam brakujących składników. Jednak zamiast biec do apteki, polecamy sięgnąć po naturalne produkty, których właściwości były doceniane już tysiące lat temu.. Korzeń macy i nasiona Chia znane były już przez Azteków i Inków, a także rodowitych Indian. Teraz również Europejczycy mają okazję przekonać się o ich wzmacniających właściwościach.

Maca - dla chcących pozostać w formie
Maca rośnie w Andach na wyskości powyżej 3 tys. metrów i jej korzeń  jest używany od stuleci jako środek wzmacniający. Jest bardzo bogata w skrobię, białko a także żelazo i jod. Ze względu na właściwości anaboliczne (tzn. wspomagające syntezę białek) szczególnie polecana jest sportowcom i osobom prowadzącym bardzo aktywny tryb życia, np, wykonujących codziennie ciężką fizyczną pracę. To roślina o właściwościach adaptogennych, tzn. dopasowuje się do indywidualnych potrzeb organizmu, który ją metabolizuje. Z tego powodu sprawdza się doskonale w problemach hormonalnych zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Inkowie cenili ten niepozorny korzeń również (a może przede wszystkim) ze względu na działanie pobudzające libido i pomocne w walce z bezpłodnością. Maca jest również silnym afrodyzjakiem, doskonale komponującym się z mlekiem i deserami na jego bazie.

Nasiona chia - dla dbających o linię i cukrzyków
Szałwia hiszpańska, powszechnie znana jako Chia, pochodzi z obszaru dawniej zamieszkiwanego przez Azteków. Oni jako pierwsi odkryli niezwykłą właściwość nasion tej rośliny - po zmieszaniu z wodą w proporcji nawet 1:9 po 30 minutach twarde nasionka przekształcają się w żelowatą galaretkę, która nie tylko błyskawicznie daje uczucie sytości, ale przede wszystkim dostarcza mnóstwo składników odżywczych. Zgodnie z przekazami, wojownicy azteccy w czasie konkwisty przeżywali tylko na nasionach Chia. Indianie z południowo-zachodniego Meksyku mogli spożywać zaledwie 1 łyżeczkę na dzień i maszerować 24 godziny. Galaretkę z nasion Chia poleca się jednak nie tylko dbającym o linię, ale również diabetykom - nasiona w żołądku tworzą swego rodzaju blokadę między węglowodanami a enzymami trawiącymi, co znacznie utrudnia wchłanianie cukrów, a zatem zapobiega skokom poziomu cukru we krwi - największej bolączce cierpiących na cukrzycę. Posiłki są metabolizowane dłuższy czas, dzięki czemu można uniknąc hiper- i hipoglikemii, czyli groźnego niedocukrzenia. Zaletą nasion szałwii hiszpańskiej jest też zawartość tłuszczów nienasyconych omega 3 i omega 6, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Zawierają również spore ilości błonnika pokarmowego, antyoksydantów, witamin B3, B2, B1 oraz A, oraz minerały: wapń, żelazo, potas, cynk.

Michalina Macek
Biovert

źródło:

 
Strona 5 z 10
Reklama

Sonda

Gdzie w "ósemce" chciałbyś zamieszkać?