Zamknij X Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacji zapisywanych w plikach cookies używamy w celach statystycznych oraz w celu dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb
użytkowników. Możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików "cookies" w swojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę
na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.

podwawelski.pl
Aktualnie jesteśAktualnie jesteś: Strona główna Podręczny informator Ośrodki zdrowia Aktualnie jesteś
1 2 3 4 5

Zdrowie i uroda

Przychodnia Dębniki ul. Szwedzka 27

POZ
Poradnia ogólna
Poradnia dla dzieci
Pielęgniarki środowiskowe
Położne środowiskowe
RTG
Pracownia rentgenowska
DIAG
Mikrobiologia
Poradnia gruźlicy i chorób płuc
Poradnia dla kobiet



Krakowski Alarm Smogowy informuje:

Email Drukuj

Krakowski smog groźny dla zdrowia

Kraków to atrakcyjne turystycznie miasto, kolebka kultury i pomnik dziedzictwa narodowego, pełne klimatycznych miejsc i przytulnych kawiarni. Ma jednak jedną wadę – fatalny stan powietrza. Według najnowszego raportu Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska Kraków znalazł się na podium – zajął trzecie miejsce wśród miast europejskich o najbardziej zanieczyszczonym powietrzu

Określenie „krakowski nos” lub „krakowskie gardło” słyszał już chyba każdy krakowianin. To dolegliwości związane z ogromnym zanieczyszczeniem powietrza w naszym mieście. Objawy takie jak kaszel, problemy z oddychaniem, zapalenie spojówek mogą być skutkiem dłuższego przebywania w Krakowie. Zanieczyszczenia, takie jak drobne pyły zawieszone czy rakotwórczy benzo[a]piren wnikają do naszego organizmu, powodując m.in. problemy z gardłem, krtanią, tchawicą i sercem. Smog zwiększa również ryzyko wystąpienia raka oraz przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POCHP). Badania epidemiologiczne dowodzą, że w Krakowie na skutek zanieczyszczenia umiera przedwcześnie około 400 osób rocznie. Dzieci trzy razy częściej chorują na astmę oskrzelową.

Przekroczenia stężeń pyłów występują w Krakowie przez około 150 dni w roku (głównie w okresie grzewczym). W tym czasie nie należy przebywać na zewnątrz, wychodzić na spacery czy uprawiać sportu na otwartej przestrzeni. Nie należy otwierać okien i wietrzyć mieszkań. Zanieczyszczenia mają największy wpływ na osoby starsze, dzieci i chorych. U osób z chorobą układu krążenia, astmą czy POCHP, nawet kilkugodzinne oddychanie silnie zanieczyszczonym powietrzem, może prowadzić do niewydolności serca, zaburzeń rytmu serca, bólów wieńcowych, zawału serca, nadciśnienia tętniczego czy napadów bardzo silnej duszności.

Krakowskie powietrze jest ogromnym problemem dla kobiet w ciąży. Prowadzone w Krakowie badania dowodzą, że kobiety, które w trakcie ciąży oddychały zanieczyszczonym powietrzem rodzą dzieci z mniejszą wagą urodzeniową i obniżonym ilorazem inteligencji (średnio o 3,8 pkt.). Dzieci te mają gorzej rozwinięte płuca i są mniej odporne na infekcje.

Normy rakotwórczego benzo[a]pirenu są przekraczane w Krakowie 10 krotnie. Oznacza to, że każdy z nas oddychając krakowskim powietrzem rocznie wdycha tyle rakotwórczego benzo[a]pirenu ile znajduje się w 2500 papierosów.

(AD)
Krakowski Alarm Smogowy

źródło:

 

Czas na wiosenną deratyzację

Email Drukuj

Okres od 20 marca do 20 kwietnia to czas walki ze szczurami. Urząd Miasta Krakowa przypomina o obowiązku deratyzacji.

Wydział Kształtowania Środowiska UMK przypomina właścicielom nieruchomości położonych na terenie Krakowa o konieczności przeprowadzenia deratyzacji w okresie od 20 marca do 20 kwietnia 2014 roku. Obowiązek wynika z art. 33 Uchwały Nr LXIII/917/12 Rady Miasta Krakowa z dnia 19 grudnia 2012 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków.

Deratyzacja powinna być przeprowadzona na obszarach zabudowanych budynkami mieszkalnymi, produkcyjnymi, handlowymi i usługowymi. Zaleca się, aby miejsce wyłożenia trutki znajdowało się tam, gdzie pojawiają się szczury, a w szczególności na podwórzach, śmietnikach, strychach, ustępach, budynkach gospodarczych itp.

Przez okres przeprowadzania deratyzacji należy zachowywać szczególną ostrożność w miejscach, gdzie wyłożone zostały środki do zwalczania gryzoni. Rejony, gdzie znajdują się trutki powinny być oznakowane napisem „UWAGA TRUCIZNA".

W czasie wyłożenia trutki należy uniemożliwić dostęp, zwłaszcza dzieciom, do miejsc, w których wyłożono trutki, zaś zwierzęta domowe trzymać w tym czasie w zamknięciu oraz zabezpieczyć trutkę przed dostępem ptactwa.

źródło: krakow.pl

 

Pierwsza pomoc przy zimowych dolegliwościach

Email Drukuj

KROPKA: Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem

Pierwsza pomoc przy zimowych dolegliwościach

Okres jesienno-zimowy niezmiennie kojarzy nam się z walką o podniesienie odporności. Chociaż zima w tym roku rozpieszcza nas wyjątkowo ciepłą pogodą, nie możemy dać się zwieść. Z jednej strony przyjemna aura sprzyja zwiększonej aktywności na świeżym powietrzu, co wspaniale stymuluje nasz system immunologiczny. Z drugiej, brak mrozów potęguje mnożenie się wirusów. Trzeba przyznać, że czasem sami zapracowujemy na przeziębienie, zapominając o obowiązkowym ciepłym śniadaniu i odpowiedniej odzieży. Warto wspomagać swoją i dzieci odporność herbatkami ziołowymi, sokiem z aloesu, czy pyłkiem pszczelim.
Sok z aloesu – zawiera wiele naturalnych aktywnych biologicznie substancji, pod warunkiem, że jest wyciskany miąższu ekologicznych roślin i nie zawiera żadnych dodatków. Aloes wzmacnia, oczyszcza i pobudza regenerację organizmu. Wystarczy łyżka stołowa takiego soku raz lub dwa razy dziennie. Czystego soku z aloesu nie powinno się przyjmować dłużej niż przez trzy miesiące podczas jednorazowej kuracji.
Pyłek kwiatowy – to wysokobiałkowy pokarm pszczół. Jest bogaty w aminokwasy i pierwiastki takie jak: magnez, potas, selen, wapń, żelazo i fosfor. Zalecany jest w okresach osłabienia organizmu, zmęczenia, utraty odporności, a także po przewlekłych i ostrych chorobach zakaźnych. Pyłek można po prostu zjeść po 1–2 łyżeczki dziennie. Sprawdzony sposób: zalać wieczorem dwie łyżeczki ciepłą, przegotowaną wodą, ewentualnie dosłodzić odrobiną miodu i wypić rano na czczo. Co zrobić, jeśli poczujemy nie zwiastujące niczego dobrego „łupanie” w kościach? Polecamy kilka sprawdzonych, domowych sposobów.
Na katar
Bardzo skutecznym i nieinwazyjnym sposobem na katar jest płukanie nosa roztworem solnym (rozpuścić pół łyżeczki soli kuchennej w 100 ml wody). Płukankę należy wykonywać ok. 5 razy dziennie. Sól ma działanie odkażające, a sam roztwór pomaga również w usuwaniu wydzieliny. Z tego powodu taki roztwór można z powodzeniem stosować również przy bólu gardła. Dodatkowo warto stosować inhalacje z ziół lub odpowiednich olejków eterycznych. Szczególnie pomocne są olejki miętowy, eukaliptusowy, herbaciany i tymiankowy. Inhalacje są bardzo prostym i skutecznym sposobem na nieżyt nosa. Wystarczy wlać kilka kropel do miski z gorącą wodą, nakryć głowę ręcznikiem i przez kilka minut wdychać aromatyczne opary.
Na ból gardła
W przypadku infekcji gardła poleca się płukanki z ziół, które zmniejszą przekrwienie śluzówki i pomogą zlikwidować stan zapalny, a w efekcie – ból. Bardzo dobrze sprawdza się szałwia, rumianek i rewelacyjny ostrożeń. Niegdyś bardzo szeroko stosowany w medycynie ludowej, dziś znowu wraca do łask jako pomoc nie tylko przy stanach zapalnych jamy ustnej i gardła, ale również w problemach skórnych: łupieżu, łuszczycy, egzemie. Do płukania gardła należy zaparzać zioła przez ok. 20 min, poczekać do ostygnięcia naparu i stosować co najmniej dwa razy dziennie.
Na kaszel
Niezastąpionym jest korzeń prawoślazu, który działa osłonowo na drogi oddechowe oraz pobudza wydzielanie śluzu,
ułatwiając odkrztuszanie. Podobne działanie ma napar z dobrze nam znanego tymianku. Łyżkę suszu gotujemy kilka minut na małym ogniu, następnie pijemy małymi łykami kilka razy dziennie. Taka herbatka działa nawet przy problemach z oskrzelami. Można stosować również kąpiele aromaterapeutyczne. Do wanny ciepłej wody dodajemy 15–30 kropel wybranego olejku (szczególnie odpowiednie są miętowy, rozmarynowy, tymiankowy, szałwiowy).
Na ból mięśni i stawów
Bóle mięśniowo-stawowe pomoże ukoić masaż na bazie ciepłego bezwonnego oleju roślinnego (np. z nasion winogron lub ze słodkich migdałów) z dodatkiem olejku imbirowego lub cyprysowego. Podgrzewamy olej do temperatury 40–50 stopni Celcjusza i na jedną łyżkę stołową dodajemy od 2–5 kropli olejku. Tak przygotowaną miksturą nacieramy bolące miejsca, ubieramy ciepło i kładziemy do łóżka z filiżanką rosołu, który powinien być pierwszą pozycją na naszej liście produktów zwalczających przeziębienie.

Biovert.pl

 

KROPKA: Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem...

Email Drukuj

Filiżanka dobrej kawy
Kawa, to jeden z najpopularniejszych napojów świata. Chociaż przez lata nie cieszyła się szczególnymi względami u lekarzy, ostatnio powraca do łask. Działanie zawartych w niej polifenoli zostało potwierdzone: hamują procesy starzenia, działają przeciwzakrzepowo, wspomagając profilaktykę chorób układu krążenia. Zyskały również pochlebną nazwę „wymiataczy wolnych rodników”. Kawę cenimy za jej pobudzające działanie, które zaczynamy odczuwać od razu po wypiciu – podnosi ciśnienie krwi, działa moczopędnie i pobudza soki trawienne. Właśnie z tego powodu dla wielu osób jest niezastąpiona, zwłaszcza o poranku. Kofeina w niej zawarta, a dla niektórych sam jej aromat, sprawiają, że łatwiej nam „wystartować”.

Jak wybrać odpowiedni dla siebie gatunek kawy?

Więcej…
 

Podrażnione, zmęczone oczy...

Email Drukuj

Jak zadbać o wzrok podczas pracy przy komputerze?

Żaden nowoczesny monitor LCD/TFT nie jest w stanie zupełnie ochronić naszych oczu przed skutkami długotrwałej pracy i wytężania układu wzrokowego. Gdy oczy są zmęczone, jesteśmy zmuszeni do zmiany pozycji. By lepiej widzieć, wyginamy kark. Możemy powiedzieć, że to „oczy prowadzą nasze ciało”. Powinniśmy zwrócić uwagę na odpowiednią pozycję przy pracy, rodzaj oświetlenia, rodzaj monitora komputerowego oraz jego ustawienie. Czy wiecie, że palec wskazujący podczas sześciogodzinnej aktywnej pracy na komputerze narażony jest na obciążenia zbliżone do tych, jakim poddane są nogi piechura podczas przejścia 40 kilometrów! Najczęstsze objawy wielogodzinnej pracy przy komputerze to: zmęczenie wzroku, przymglone widzenie, progresywne zmiany refrakcji, bóle głowy, szyi i pleców, suche oko, dwojenie, zaburzenia widzenia barwnego.

Film łzowy rozprowadzany jest po powierzchni rogówki podczas mrugania. Sygnał dla powiek wysyłany jest przez mózg i w jego wyniku następuje mrugnięcie. Osoba pracująca przy komputerze przenosi wzrok z monitora na klawiaturę i z powrotem wykonując przy tym niewielkie, mimowolne ruchy powiekami. Wiele spośród takich ruchów jest odczytywanych przez nasz mózg jako mrugnięcie (tzw. pseudo-mrugnięcie), w wyniku czego mózg nie wysyła już kolejnego sygnału do powiek o konieczności mrugnięcia. Powinniśmy pamiętać, że przy komputerze oczy narażone są na szybsze wysychanie, ponieważ mrugamy nawet pięć razy rzadziej, niż zwykle. Prowadzi to do zaburzeń filmu łzowego pokrywającego przednią powierzchnię gałki ocznej i pojawienia się dolegliwości znanych jako Zespół Suchego Oka. Konieczne jest nie tylko właściwe nawilżenie powietrza w miejscu naszej pracy (np. nawilżacze powietrza), ale także oczu i stosownie preparatów typu „sztuczne łzy”. Osoby korzystające z soczewek kontaktowych, jako podstawowej korekcji wzroku, niestety wcześniej lub/i częściej spotykają się z objawami suchości oczu, dlatego tak ważne jest odpowiednie dobranie rodzaju soczewek kontaktowych do potrzeb pacjenta. Dobrym rozwiązaniem jest naprzemienne korzystania z okularów i soczewek kontaktowych. Jeżeli w pracy przez 8–10 godzin korzystasz z soczewek, to po przyjściu do domu zdejmij soczewki i załóż okulary. Należy pamiętać również o tym, że soczewki powinny być dobierane przez specjalistę. Oprócz doboru soczewek kontaktowych o właściwych mocach – przeważnie różniących się od recepty okularowej – niezwykle istotny jest też wybór materiału soczewki oraz trybu użytkowania soczewek. W przypadku długotrwałej pracy przy komputerze najlepsze są nowoczesne materiały silikonowo-hydrożelowe, a najzdrowszy jednodniowy tryb wymiany. W przypadku okularów ważne jest stosowanie nie tylko odpowiedniej korekcji wady refrakcji, ale także soczewek okularowych z powłoką antyrefleksyjną, która eliminuje uciążliwe refleksy świetlne, typowe dla gładkich i wypolerowanych powierzchni. Istotną kwestią jest również indywidualny dobór specjalistycznych soczewek do pracy z bliska i odległości pośrednich w zależności od naszego wieku. Wadę refrakcji należy systematycznie kontrolować u lekarza okulisty lub optometrysty przynajmniej raz w roku. Jak wykazały badania niewłaściwa korekcja nawet rzędu 0,5 dioptrii może powodować spadek produktywności o 9% a dokładności pracy o 38%, nawet jeśli pacjent nie zgłasza żadnych niepokojących objawów.

lek. Wiktoria Zwinczewska
Vision Exclusive Optyk

źródło: KROPKA

 
Strona 4 z 10
Reklama

Sonda

Gdzie w "ósemce" chciałbyś zamieszkać?