Zamknij X Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacji zapisywanych w plikach cookies używamy w celach statystycznych oraz w celu dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb
użytkowników. Możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików "cookies" w swojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę
na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.

podwawelski.pl
Aktualnie jesteśAktualnie jesteś: Strona główna Edukacja Łączność to przyszłość - wywiad z Antonim Borgoszem dyrektorem najlepszego w Polsce Technikum Łączności Aktualnie jesteś
1 2 3 4 5
Strona główna Edukacja Łączność to przyszłość - wywiad z Antonim Borgoszem dyrektorem najlepszego w Polsce Technikum Łączności
Łączność to przyszłość - wywiad z Antonim Borgoszem dyrektorem najlepszego w Polsce Technikum Łączności Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
sobota, 25 czerwca 2011 08:52

Z radością i dumą informujemy, że Technikum Łączności mieszczące się w Dębnikach przy ul. Monte Cassino zajęło I miejsce w Ogólnopolskim Rankingu Techników 2011 oraz I miejsce w Podrankingu Maturalnym Techników 2011.
Rankingi przygotowane przez czasopisma „Perspektywy” i „Rzeczpospolita”  obejmowały szkoły ponadgimnazjalne i oceniano je według czterech kryteriów. Były to: sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych i zawodowych, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz ocena szkoły przez kadrę akademicką.
Zespół Szkół Łączności to placówka oświatowa cieszącą się dobrą renomą od wielu lat. Wykwalifikowana kadra, atrakcyjne kierunki, nowoczesne pracownie, unikalne na skalę kraju studio TV szkolnej to atuty które zapewniły szkole wysoką pozycję.
Z dyrektorem Antonim Borgoszem współpracuję od początku swojej działalności samorządowej, czego efektem jest wiele artykułów o szkole, które ukazały się na łamach Kuriera Podwawelskiego. Poniżej przedstawiam krótki wywiad przeprowadzony z okazji zajęcia prestiżowego miejsca.

CZYTAJ CAŁY WYWIAD

 

Antoni Stawarz – Wiem, że jest to kolejny wywiad, którego Pan udziela dlatego chciałbym zacząć może nietypowo, od pytań związanych z dzielnicą.
Jak  ocenia Pan rozwój dzielnicy i Dębnik jako dyrektor szkoły, a jak jako jej długoletni mieszkaniec? Co zmieniłby Pan na lepsze, a co powinno być samorządowym priorytetem?

Antoni Borgosz – Miła, sympatyczna, pełna zieleni dzielnica, dynamicznie rozwijająca się. Posiada fajną i oryginalną, jak na Kraków bazę rekreacyjną. Atrakcją jest bliskość pięknego Zakrzówka, Skałek Twardowskiego, a także kompleksu obiektów sportowych, mieszczących się przy ul. Kolnej. Rewelacyjna zdaniem moich uczniów, ale i aktywnej ruchowo grupy nauczycieli, jest alejka asfaltowa prowadząca wałami nadwiślańskimi w Kierunku Tyńca, aż do autostrady A4  – tak na marginesie jeszcze krótki odcinek łączący wyasfaltowane ciągi traktu rowerowego powinien zostać pokryty asfaltem, by rowerzyści nie byli zmuszeni korzystać z ruchliwej i niebezpiecznej ulicy Praskiej, bądź przebijać ogumienie na pełnej szkła i ostrego kamienia gruntowej dróżce nadwiślańskiej. Pragnę podkreślić, że część mojej młodzieży dojeżdża tamtędy na rowerach do szkoły. Sąsiedztwo wielkich osiedli, kampusu UJ, dynamicznie rozwijających się  firm, np. Delphi, sprawia, że szkoła otrzymuje naturalną szansę na rozwój i współpracę. Sądzę, że dobrze ją wykorzystuje. Jednak niestety rozwiązania komunikacyjne nie nadążają za potrzebami mieszkańców. Moi uczniowie i nauczyciele dojeżdżający z rejonu Kobierzyńskiej, os. Ruczaj – Zaborze, Kampusu UJ, czy też od strony Kobierzyna i Skawiny, narzekają na codzienne wielkie utrudnienia komunikacyjne, których konsekwencją są spóźnienia na zajęcia lekcyjne. Jeden z moich młodych nauczycieli, dojeżdżający stamtąd do pracy na rowerze twierdzi, że stopień zakorkowania tej części miasta jest tak wielki, że także jemu utrudnia życie ten stan rzeczy i bywa przyczyną kilkuminutowych spóźnień. Miejmy nadzieję, że rozpoczęta budowa linii tramwajowej problem skutecznie rozwiąże.       
Na każdym kroku dostrzec można rękę dobrego gospodarza. Pamiętam kilka lat temu podnoszony przez nas problem bezpieczeństwa w najbliższym sąsiedztwie szkoły – zdarzało się bowiem, że nasza młodzież w drodze do szkoły okradana była z drobnych kwot pieniężnych, czy telefonów komórkowych przez młodych ludzi z marginesu społecznego. Natychmiastowe zainteresowanie, pełne wsparcie i koordynacja działań podjętych przez Radę Dzielnicy i Policję pozwoliły szybko uporać się z zagrożeniem. Od kilku lat, systematyczne patrole, często po cywilnemu powodują, ze otoczenie jest wolne od agresji i w pełni bezpieczne.
Jako gospodarzowi największej szkoły Podgórza marzy mi się ocieplenie budynku, wymiana wszystkich okien, wzmocnienie pokrycia dachu, czy rozbudowa szkolnej bazy sportowej. Cudownie byłoby dysponować Orlikiem, a jeszcze lepiej większą salą gimnastyczną, z której mogliby korzystać także mieszkańcy sąsiadujących osiedli. Potrzeby są wielkie. Mam nadzieję, że Rada Dzielnicy będzie nadal wspierała nasze inicjatywy.

 

Antoni Stawarz – Czy szkoła oprócz kształcenia specjalistów kładzie również nacisk na rozwijanie postaw obywatelskich? Jaka jest świadomość uczniów na temat samorządu?
Antoni Borgosz – Oczywiście, że staramy się rozwijać postawy obywatelskie i patriotyczne.
Promujemy zachowania prospołeczne, altruistyczne. Na terenie ZSŁ funkcjonuje prężnie działający Samorząd Uczniowski, organizujący mnóstwo ciekawych i wartościowych imprez. Młodzież uczestniczy w realizacji wielu przedsięwzięć wynikających z kalendarza szkolnego, a w szczególności współorganizuje rozpoczęcie roku szkolnego, ślubowanie pierwszoklasistów, spotkania wigilijne w klasach. Jest inicjatorem licznych akcji charytatywnych, zbiórek pieniędzy, zabawek, żywności, a kilka lat temu zapoczątkowała  honorowe krwiodawstwo. Na bieżąco organizuje pomoc w nauce słabszym kolegom.
Uczniowie naszej szkoły uczestniczą w akcjach na rzecz środowiska lokalnego. Razem z Radą Dzielnicy VIII  współorganizowali pikniki integracyjne, w każdym roku szkolnym wspólnie z Domem Kultury „Podgórze” w Parku Bednarskiego prowadzą ciekawą imprezę adresowaną dla dzieci niepełnosprawnych.
Młodzież starszych oddziałów dysponuje szeroką wiedzą na temat samorządu lokalnego.
Inspiracją są lekcje wiedzy o społeczeństwie i spotkania Szkolnego Klubu Europejskiego. Nasi uczniowie wykazują aktywność w strukturach Krakowskiej Rady Samorządów Uczniowskich, a także Młodzieżowej Radzie Miasta Krakowa, jak również Stowarzyszeniu Edukacja Rówieśnicza.  
Przykładów można by podać mnóstwo. Pamiętam, że gdy realnych kształtów nabierało przyjęcie Polski do Unii Europejskiej zorganizowaliśmy małe szkolne referendum poprzedzające akcję ogólnopolską. Dwa lata temu odbyły się szkolne wybory do Parlamentu Europejskiego, a w  przyszłym tygodniu planujemy Konkurs Wiedzy o Unii Europejskiej, zainicjowany przez biuro poselskie pani Róży Thun, a nawiązujące do zbliżającej się polskiej prezydencji we wspólnocie europejskiej (od 1 lipca 2011).
Na przełomie maja i czerwca 2011 odbędzie się sesja popularno – naukowa o prezydencji Polski w Unii Europejskiej. W każdym roku szkolnym jest kilka tematycznych sesji, nawiązujących do ważnych rocznic i wydarzeń historycznych. Przedstawiciele naszej społeczności uczniowskiej biorą udział w uroczystościach patriotycznych organizowanych przez Prezydenta Miasta Krakowa, władze oświatowe naszego miasta i stowarzyszenia. Jako ciekawostkę podam, że absolwenci ZSŁ startują także
w wyborach samorządowych.

Antoni Stawarz – Jak zareklamowałby Pan swoją szkołę absolwentom gimnazjów? Co wyróżnia ją spośród innych szkół o podobnym profilu?
Antoni Borgosz – Jest wiele atutów.
Naukę można podjąć w kilku zawodach: technik elektronik, technik informatyk, technik teleinformatyk i technik telekomunikacji. Oferujemy możliwość zdobycia atrakcyjnego, dobrze płatnego zawodu. Staramy się kształcić nowocześnie. 
TŁ nr 14 posiada dobrze wyposażone pracownie informatyczne, teleinformatyczne, elektroniczne i telekomunikacyjne. Zapewnia szeroki dostęp do INTERNETU - w każdej sali lekcyjnej zamontowano złącze umożliwiające natychmiastowe korzystanie z zasobów sieci. W kilku miejscach budynku przygotowano punkty dostępowe dla INTERNETU  bezprzewodowego. Do dyspozycji uczniów przygotowano około 210 komputerów. Obok biblioteki w jej strukturach organizacyjnych funkcjonuje nowoczesne Centrum Multimedialne (także z dostępem do sieci INTERNET). W budynku działa nowoczesna telewizja szkolna w obwodzie zamkniętym wraz z reżysernią i monitorami we wszystkich salach lekcyjnych, a także radiowęzeł. Wyposażenie,  szczególnie reżyserni, budzi szacunek nawet zagranicznych partnerów szkoły. Szkoła realizuje szereg projektów unijnych:
1. W latach 2008 – 2011 realizowany jest w szkole kolejny projekt pt. „USG -  Uczeń, Społeczeństwo, Gospodarka”  w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Program obejmuje: szkolenie ECDL – Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych: zajęcia pozalekcyjne praktycznej nauki zawodu w zakresie: studio TV; montaż powierzchniowy; automatyka; zajęcia pozalekcyjne z matematyki akademickiej i zawodowego języka angielskiego).
2. Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Projekt realizowany będzie od 01.01.2011 do 20.06.2014. Obejmuje: a) Zajęcia wyrównawcze z matematyki; język niemiecki techniczny,  język angielski biznesowy; matematyka zaawansowana dla maturzystów,  b) Zajęcia – warsztaty: rejestracja, odtwarzanie i cyfrowa obróbka obrazu  i dźwięku;  wspomaganie projektowania w Cad, Morel, grafika; programowanie nowoczesnych aplikacji internetowych w oparciu o platformę: Flex, Air; technika światłowodowa, badanie parametrów łącz; układy cyfrowe - montaż, pomiary, eksploatacja; technika zabezpieczeń pomieszczeń - instalacje, uruchomienie, monitoring; certyfikat MCSA.
3. MRPO.  Działanie: 1.1 – Poprawa jakości usług edukacyjnych (2010 – 2013)
Tytuł projektu: Poprawa warunków oraz jakości kształcenia zawodowego poprzez zakup sprzętu
i modernizację pracowni w Zespole Szkół Łączności w Krakowie.
Przedmiotem projektu jest zakup nowoczesnego sprzętu dydaktycznego oraz stworzenie 21 nowoczesnych pracowni: 4 – pracownie informatyczne; 13 – pracowni elektronicznych (pracownia światłowodowa, obrabiarki numeryczne ); 1 – szkolne studio TV ;  3 – sale techniczne.
Dysponujemy ciągle modernizowanym monitoringiem wewnętrznym i zewnętrznym.
W placówce prężnie działa Szkolny Ośrodek Kariery, realizując założenia Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów „Pierwsza Praca”. Przy współpracy z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie uruchomiony został na miejscu Ośrodek Egzaminacyjny dla zawodów: „monter elektronik”, „technik elektronik”. Osoby zamierzające ubiegać się o uprawnienia do prowadzenia pojazdów mechanicznych mogą skorzystać z atrakcyjnej oferty przygotowanej przez Ośrodek Szkolenia Kierowców, funkcjonujący przy Stowarzyszeniu Absolwentów i Przyjaciół Zespołu Szkół Łączności w Krakowie. Oprócz wysokiego poziomu kształcenia, a także możliwości ukończenia nauki w atrakcyjnych kierunkach i zawodach „od zawsze” kładła wyraźny nacisk na skuteczną realizację funkcji wychowawczej. To jest jej niewątpliwą zaletą, ważnym atutem. Prężnie i efektywnie działają Samorząd Uczniowski, Rada Rodziców, Rada Szkoły oraz wychowawcy klas wspierani przez pedagogów. W opinii większości rodziców i młodzieży placówka jest przyjazna uczniowi, bezpieczna, w zasadzie wolna od agresji, opiekuńcza, a jednocześnie wymagająca i dyscyplinująca. Technikum Łączności nr 14 posiada certyfikat „Szkoły z klasą”. Szkoła ma swój klimat, jest niepowtarzalna. Tu autentycznie współpracuje się z młodzieżą, a jej mądre i przemyślane postulaty, zgłaszane przez Samorząd Uczniowski nierzadko wdrażane są w praktyce. Kilka razy w roku organizowane są przez młodzież rozmaite akcje charytatywne (np. honorowe krwiodawstwo)  oraz imprezy adresowane do większej grupy uczniów, nauczycieli i rodziców.  W ramach oferty zajęć pozalekcyjnych działają liczne koła zainteresowań, m.in.: elektroniczne koło olimpijskie, informatyczne, medialne, szachowe, sportowe, językowe, geograficzne, matematyczne, chemiczne, dekoratorskie, teatralne, telewizyjne.    ZSŁ współpracuje oraz prowadzi wymianę młodzieży z telekomunikacyjnymi szkołami: ukraińską we Lwowie i czeską w Ostrawie. Jest na etapie budowania podstaw współdziałania z podobną do naszej – szkołą niemiecką w Norymberdze.      Na co dzień współpracujemy z salezjańskim Ruchem Troski o Młodzież "SALTROM", krakowską Radą Samorządów Uczniowskich oraz kilkoma instytucjami wspierającymi realizację założeń programu profilaktycznego. ZSŁ organizuje wiele ciekawych imprez naukowych, kulturalnych, turystycznych i sportowych: np. Międzyszkolne Sympozjum Technologii Informacyjnych, Międzyszkolny Festiwal Informatyczny: PROJEKT NA 6”, Festiwal Małych Form Sztuki, wewnątrzszkolne i międzyszkolne konkursy językowe i przedmiotowe, rajdy turystyczne, zawody sportowe (w tym także wędkarskie) oraz niezwykle atrakcyjne dla młodzieży formy współzawodnictwa reprezentacji uczniowskich z drużynami nauczycielskimi. Spory udział w budowaniu bogatej oferty sportowo – rekreacyjnej na czas wolny młodzieży ma Uczniowski Klub Sportowy „Elektron”, który m. innymi współorganizuje z Dyrektorem coroczny, oryginalny w formie Dzień Sportu Szkolnego.      
Obecnie, bez większych trudności uczeń o przeciętnych możliwościach intelektualnych ma szansę podjąć naukę w TŁ nr 14. Największym zainteresowaniem cieszy się od kilku lat kształcenie w zawodzie technik informatyk – tu o jedno miejsce rywalizuje blisko dwóch kandydatów. Jeśli nie wystarczy dla wszystkich zainteresowanych miejsc, to tym, którzy w procesie rekrutacji zgromadzili większą liczbą punktów, proponujemy podjęcie nauki w innych atrakcyjnych zawodach: technik teleinformatyk, technik elektronik, technik telekomunikacji. 
W Technikum Łączności nr 14 naukę pobiera obecnie 1042 uczniów w 36 oddziałach.
Gimnazjalistów zapraszam na Dni Otwarte  - pierwsza okazja już 26 marca 2011r. , a także do odwiedzenia stron:.     WWW.TL.KRAKOW.PL
http://CENTRUM.TL.KRAKOW.PL (Koło Medialne, Koło Promocji Szkoły)
http://www.uks.tl.krakow.pl/
http://FI.TL.KRAKOW.PL (Festiwal Informatyczny „Projekt na Szóstkę”)

A podsumowując:
- mocna, ambitna i stale dokształcająca się kadra nauczycielska z przeważającą liczbą pedagogów dyplomowanych, realizująca plany i programy nauczania przystosowane do możliwości i aspiracji  uczniów, co z kolei sprzyja znakomitej zdawalności egzaminu maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, zapewnia spektakularne sukcesy w olimpiadach i konkursach ogólnopolskich, a także regionalnych konkursach – np. MZM dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych województwa małopolskiego; 
- bardzo dobra dydaktyczna baza techniczna i systematyczne działania ukierunkowane na jej bieżące uzupełnianie;
-współpraca w uczelniami Krakowa i licznymi firmami elektronicznymi, informatycznymi, teleinformatycznymi, telekomunikacyjnymi;
- ambitny, bogaty program wychowawczy i profilaktyczny oraz naprawdę duża liczba kół zainteresowań, różnorodne akcje, konkursy, imprezy i zajęcia adresowane do uczniów w ramach zagospodarowania czasu wolnego. Na przykład wczoraj, w pierwszym dniu wiosny zorganizowaliśmy Festiwal Fantastyki – taki nasz coroczny Przegląd Małych Form Sztuki. Wystąpiło kilkanaście reprezentacji zespołów klasowych,  prezentując specjalnie na tę okoliczność przygotowane programy artystyczne. Fajna zabawa, luźniejszy dzień i same korzyści, także w kontekście integracji młodzieży.
- dobra , codzienna organizacja pracy szkoły;
- bezpieczeństwo w budynku i w jego otoczeniu; 
- niepowtarzalna, sympatyczna, wesoła, często obfitująca w humorystyczne wydarzenia atmosfera dnia codziennego, ale i przy tym dość wysoka dyscyplina;  

Antoni Stawarz – Jak zmienia się szkoła wraz z szybkim postępem technicznym?
Antoni Borgosz – Nigdy nie będziemy w stanie nadążyć za dynamicznym rozwojem techniki i postępem w przemyśle. Jednak cała filozofia kształcenia zawodowego polega na tym, by nie pozostawać zbyt daleko z tyłu, by te osiągnięcia śledzić i nie tracić do nich za dużego dystansu.
Współpracujemy z kilkoma uczelniami Krakowa, korzystamy z pomocy kadry akademickiej (zatrudniamy kilku nauczycieli na co dzień pracujących ze studentami AHG, PK, AE), organizujemy część zajęć w WEIAiE AGH, utrzymujemy ścisłe kontakty z wieloma – mniej i  bardziej branżowymi, mniejszymi i większymi  firmami. W sumie udaje się nam to nieźle. Nieobojętna w tej materii jest współpraca  zagraniczna, istotne znaczenie mają obecnie wdrażane projekty unijne, pozwalające zainstalować na warsztatach i pracowniach naprawdę nowoczesne urządzenia sterowane elektronicznie.

Antoni Stawarz – Jak wygląda dalsza droga absolwentów ZSŁ? Gdzie najczęściej kontynuują swoją edukację lub znajdują zatrudnienie?
Antoni Borgosz – Interesujemy się losem naszych absolwentów od dawna, nie tylko ostatnio, gdy formalnie jest to wymagane przez władze oświatowe. Oprócz dokonywanej profesjonalnej ewaluacji, rokrocznie  prosimy młodzież oddziałów maturalnych, by przez co najmniej rok po ukończeniu szkoły pozostali w ścisłym kontakcie ze swoimi wychowawcami, którzy z kolei opracowują materiał statystyczny.
I tak: około 93 % absolwentów TŁ 14 podejmuje studia wyższe, najczęściej wybierając formy dzienne w AGH, PK. Pewna grupa studiuje na AE, WSzZiB, UP i UJ. Niektórzy wybierają szkoły wojskowe
w innych miastach. W grupie studiujących są osoby pracujące lub prowadzące swoje firmy,
a kształcące się z wykorzystaniem płatnych studiów zaocznych. Co dwa, trzy lata nasz absolwent wybiera Seminarium Duchowne lub PAT .
Są też tacy, którzy szukają swojego miejsca na rynku pracy. Nie skłamię, jeśli powiem, że moi absolwenci są rozchwytywani. Pracują wszędzie. Gdziekolwiek nie udam się – służbowo, prywatnie – wszędzie ich pełno. Często zatrzymywani są przez firmy, w których odbywali miesięczne praktyki zawodowe. Po zakończeniu praktyk, nierzadko od razu podejmują współpracę z nimi, łącząc obowiązki uczniowskie i pracownicze. Pozyskują swoje, całkiem spore środki pieniężne. Doceniają wartość pracy, przygotowują się do dorosłego życia i odpowiedzialności.
W tym miejscu posłużę się pewnym zdarzeniem, które miało miejsce po odbyciu przez ucznia miesięcznej praktyki zawodowej. Otóż w grudniu 2010r. jeden z uczniów klasy 3 (oddział informatyczny) wywarł tak wielkie wrażenie na pracodawcy, że ten dokonując oceny jego kompetencji i postawy zaprezentowanej podczas miesięcznej praktyki zawodowej wyraził gotowość natychmiastowego zatrudnienia go z …jednoczesnym podesłaniem do Łączności na przeszkolenie swoich stałych pracowników. Dał temu wyraz w piśmie skierowanym do mnie. Naszych absolwentów spotykamy wszędzie, w dziesiątkach branżowych firm Krakowa,, w rozmaitych instytucjach. Wielu zakłada swoje firmy, które – co warto zaznaczyć – po upływie pewnego czasu wspierają szkołę.

Antoni Stawarz – Jakie kryteria miały znaczący wpływ na osiągnięty wynik w rankingu? Jakie aspekty są najmocniejszą stroną szkoły, a co należałoby poprawić aby pozostać na szczycie?
Antoni Borgosz – Bardzo wysoka jest zdawalność egzaminu maturalnego. Osiągnięte wyniki w ostatnich latach prezentują się następująco:
2007r. – 99,5%, 2008r. – 98,6%, 2009r. – 98,4%, 2010r. – 99,1%.
Bardzo dobre wskaźniki osiągamy podczas trudnych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
Istotnym argumentem były także sukcesy uczniowskie w roku szkolnym 2009/2010:
- 4 laureatów w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej
- 2 finalistów w Olimpiadzie Wiedzy Technicznej
- 2 laureatów (2 finalistów) w Olimpiadzie Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej "Euroelektra"
- 4 laureatów w Międzyszkolne Zawody Matematyczne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych województwa małopolskiego
Chcielibyśmy być tak skuteczni i pożyteczni w pracy dydaktycznej i wychowawczej, jak dotychczas.  To przede wszystkim. W szkole najważniejszy jest uczeń, ale szkoła nauczycielem stoi. To podstawa. Ważne jest więc doskonalenie kadry, mądre, systematyczne sprawowanie opieki nad młodym nauczycielem, wspieranie go. Istotny jest właściwy dobór kadry, zatrudnianie osób, które czerpią radość z pracy z młodzieżą, które potrafią nawiązać z nią kontakt i zmobilizować do wysiłku intelektualnego.
Przy współpracy z uczelniami Krakowa systematycznie, w rozmaitych formach organizujemy doskonalenie nauczycieli wszystkich specjalności. Z dużym zainteresowaniem i aprobatą spotkał się cykl wykładów sobotnich prowadzonych na terenie naszych pracowni specjalistycznych przez pracowników naukowych Akademii Górniczo – Hutniczej, a adresowanych do nauczycieli przedmiotów zawodowych. Kilku naszych pedagogów, to jednocześnie pracownicy wyższych uczelni: AGH, PK, WSzZiB, AE. 
Istotną kwestią w szkole technicznej jest  dobra baza dydaktyczna i w miarę nowoczesne wyposażenie. To kolejny obszar, który wymaga bieżącej troski. Jeśli mamy dobrze przygotowywać do zawodu przyszłych elektroników, teleinformatyków, informatyków, czy wreszcie specjalistów w zakresie telekomunikacji, to nasi uczniowie muszą mieć styczność z nowoczesnymi technologiami nie tylko podczas miesięcznych praktyk zawodowych, ale i w trakcie zajęć pracownianych,  podczas specjalizacji zawodowych czy zajęć praktycznych. Nie ukrywam, że przy niedofinansowaniu polskiej oświaty tu dostrzegam pewien problem, ale jednocześnie podkreślam, że w tej materii od lat staramy się robić dużo i szukać konkretnego wsparcia. Zdobywamy sprzęt od firm, szukamy sponsorów, pozyskujemy środki unijne, współpracujemy z licznymi firmami i zakładami pracy, a merytorycznie wspierani jesteśmy przez kilka krakowskich uczelni, w szczególności przez AGH – uczelnię, na terenie której odbywają się wybrane zajęcia edukacyjne w programowo najwyższych oddziałach elektronicznych TŁ nr 14. 
Szkoła musi przyciągać uczniów nie tylko statystykami określającymi skuteczność nauczania, ale i ofertą na czas wolny, ciekawymi przedsięwzięciami, konkursami oraz rozmaitymi formami zdrowego współzawodnictwa. 
Powinna obserwować rynek pracy, współpracować w urzędami pracy, reagować na zmieniające się uwarunkowania, być może uruchamiać oddziały kształcące w nowych zawodach. Musi być otwarta na nowości, gotowa na zmianę. Szkoła to dynamiczna struktura wymagająca nieustannego monitoringu, wewnętrznej kontroli,  bieżącej korekty i mobilizacji.

Antoni Stawarz – Bardzo dziękuję za rozmowę i życzę kolejnych sukcesów
Antoni Borgosz – Dziękuję serdecznie. Było mi ogromnie miło.
Życzę sobie, uczniom, rodzicom, nauczycielom oraz wszystkim moim pracownikom, aby przyszłoroczna wiosna obfitowała w podobne rozmowy, jak nasza obecna, a inspiracją niech będą kolejne sukcesy szkoły.


 
Reklama

Sonda

Gdzie w "ósemce" chciałbyś zamieszkać?