1 marca wchodzą w życie nowe ustawy: Prawo o aktach stanu cywilnego, Ustawa o dowodach osobistych oraz Ustawa o ewidencji ludności. Wprowadzają one zmiany, które docelowo mają ułatwić mieszkańcom załatwianie spraw w urzędzie, ale w początkowym okresie funkcjonowania nowych rozwiązań czas załatwiania spraw może się wydłużyć. Ma to związek z nowym, wciąż modyfikowanym przez MSW systemem informatycznym.
NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY:
REJESTRACJA NOWORODKÓW
Rejestrując w urzędzie nowo narodzone dziecko można też będzie dokonać jego zameldowania, a System Rejestrów Państwowych wygeneruje dla dziecka nr PESEL;
REJESTRACJA STANU CYWILNEGO
Rejestracja zdarzeń z zakresu rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów, które następują na terenie Krakowa odbywać się będzie bez zmian w Urzędzie Stanu Cywilnego w Krakowie, ale odpisy aktów stanu cywilnego pobrać będzie można w każdym urzędzie stanu cywilnego, niezależnie od tego, gdzie nastąpiło urodzenie, zgon czy zawarcie małżeństwa np.: urodzenie zarejestrowano w USC w Bydgoszczy, ale odpis aktu urodzenia pobrać można w Krakowie lub każdym innym USC; związek małżeński zawarto w Krakowie, ale odpis aktu małżeństwa pobrać można w USC w Krakowie i każdym innym USC - będzie również istniała możliwość pozyskania odpisu poprzez platformę E-PUAP.
ZAWARCIE ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO POZA URZĘDEM STANU CYWILNEGO
Ustawodawca rozszerzył możliwość zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego. Dotyczyć to będzie nie tylko osób w stanie zagrożenia życia lub zdrowia albo pozbawionych wolności, ale także narzeczonych, którzy wskażą miejsce zawarcia małżeństwa zapewniające zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwa osób obecnych na uroczystości.
DOWODY OSOBISTE:
- wniosek o dowód osobisty można będzie złożyć w dowolnym urzędzie miasta/gminy w Polsce lub drogą elektroniczną.
- w imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa jeden rodzic lub opiekun prawny,
- odbioru dowodu osobistego, w przypadku, gdy wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, chorą, nie wychodzącą z domu będzie można dokonać poprzez pełnomocnika
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można będzie dokonać drogą elektroniczną
- ujednolicony został wzór fotografii dołączanej do wniosku o wydanie dowodu osobistego z przepisami ustawy o paszportach
- obowiązek dostarczania przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów, w formie aktów stanu cywilnego, został ograniczony wyłącznie do przypadku niezgodności danych wskazanych we wniosku, z informacjami istniejącymi w posiadanych przez organ rejestrach
- nie będzie adnotacji o miejscu zameldowania w dowodzie osobistym (do tej pory każda zmiana adresu zameldowania, wymagała wymiany dowodu osobistego)
- prosty do wypełnienia wniosek o wydanie/wymianę dowodu osobistego
EWIDENCJA LUDNOŚCI:
- wymeldowanie lub zgłoszenia wyjazdu za granicę można będzie dokonać drogą elektroniczną,
- cudzoziemcy będą mogli uzyskać numer PESEL bezpośrednio po dokonaniu zameldowania
- wszelkie sprawy z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych załatwiane są w następujących miejscach:
Dla dzielnic od I-VII Centrum Administracyjne – ul. Kordylewskiego I piętro
Dla dzielnic od VIII - XIII - Wielicka 28a parter i I piętro
Dla dzielnic od XIV - XVIII - os. Zgody 2 - parter
Mieszkańcy przyjmowani są w godz. 7:40 – 18.
Aplikacja informatyczna, która wspierać będzie Rejestrów Państwowych obarczona jest wadami i nadal modyfikowana. Ponadto w USC w Krakowie może nawet nastąpić konieczność zastosowania procedury awaryjnej, tj. pracy w dotychczasowej aplikacji. Wtedy zameldowanie noworodka lub nadanie numeru PESEL nie będzie możliwe do sfinalizowania podczas jednej wizyty w urzędzie. Aby otrzymać odpis aktu stanu cywilnego znajdującego się w rejestrach poza Krakowem, wymagane będzie, zgodnie z ustawą, kilka dni, potrzebnych na wprowadzenie do centralnego rejestru stanu cywilnego aktu, przez właściwy urząd stanu cywilnego. Ostatecznie o sprawności działania nowego systemu zadecyduje realne działanie.
Prosimy mieszkańców o wyrozumiałość w tym trudnym, pierwszym okresie funkcjonowania nowych rozwiązań. Deklarujemy, że nie zaniedbujemy staranności dla najlepszej realizacji nowych zadań leżących po stronie Urzędu Miasta Krakowa. Zachęcamy do korzystania z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Krakowa. Znaleźć tam można będzie zaktualizowane procedury Wydziału Spraw Administracyjnych oraz Urzędu Stanu Cywilnego. Zakładki: Biuletyn Informacji Publicznej/ Usługi-Procedury.
Informacji udzielamy poprzez Internet: zakładki: Biuletyn Informacji Publicznej/ Internetowy Dziennik Zapytań. Ponadto w sprawach dowodów osobistych oraz ewidencji ludności kontaktować się można telefonicznie z Wydziałem Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Krakowa: (12) 61 69 328, (12) 61 65 713, a w sprawach rejestracji stanu cywilnego z Urzędem Stanu Cywilnego w Krakowie (12) 61 65 515.
UMK