Zamknij X Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacji zapisywanych w plikach cookies używamy w celach statystycznych oraz w celu dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb
użytkowników. Możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików "cookies" w swojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę
na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.

podwawelski.pl
Aktualnie jesteśAktualnie jesteś: Strona główna Podręczny informator Ośrodki zdrowia Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem Aktualnie jesteś
1 2 3 4 5
Strona główna Podręczny informator Ośrodki zdrowia Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem
Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem Drukuj Email
Wpisany przez Paweł   
środa, 24 grudnia 2014 12:52

5 kroków w zmianie nawyków żywieniowych

Święta i Nowy Rok to czas podsumowań i wprowadzania zmian. Najważniejsze są te, które dotyczą naszego zdrowia i samopoczucia. Podpowiadamy, jak skutecznie rozpocząć wprowadzanie zmian, które z czasem staną się nawykami i odmienią nasz styl życia. Od czego zacząć zmiany? Co zrobić, aby zdrowe żywienie stało się Twoim nawykiem i nie było dla Ciebie trudne?

Jeśli pragniesz zmiany, to przygotuj się mentalnie, że chcesz zrobić coś dobrego dla siebie, dla rodziny. Efekty są natychmiastowe, ale też i długofalowe. Twoje decyzje wpłyną zarówno na zdrowie, jak i jakość życia. Nie planuj od jutra za tydzień, nie mów sobie „że ograniczysz”, „powoli wprowadzisz”. Zdecyduj, że nie będziesz jeść: cukru, białej mąki, utwardzonych tłuszczów, słodkich jogurtów owocowych, benzoesanu sodu, aspartamu i konserwantów. Konsekwentnie sprawdzaj skład kupowanych produktów. Najlepsza kuchnia, to kuchnia naturalna z gotowanymi posiłkami. Jeśli rzeczywiście chcesz coś zmienić w swoim sposobie odżywiania już dzisiaj wykonaj pierwszy z pięciu kroków: Krok 1:

porządki w lodówce i w szafkach kuchennych

Wyrzuć wszystkie przetworzone produkty zawierające glutaminian sodu, aspartam, cukier, skrobię modyfikowaną, konserwanty, tłuszcze utwardzone, słodkie deserki i jogurty, bite śmietanki w torebkach i sprayu. Cukru możesz nie wyrzucać tylko wymieszać z kakao i oliwą i wykorzystać do peelingu. Biała mąka też nie będzie już potrzebna, ale można dokupić razowej i wymieszać, będzie doskonała na pierwsze razowe wypieki.

Krok 2:

nowe menu i zakupy

Przygotuj tygodniowe menu na 4 posiłki dziennie. Uwzględnij porę roku, lokalne produkty. Zima to czas, kiedy czujemy się osłabieni, rozdrażnieni, apatyczni. Brak słońca i zmiany temperatury wpływają niekorzystnie na nasz organizm, który potrzebuje pożywienia bardziej kalorycznego do ogrzania i utrzymania stałej ciepłoty naszego ciała. Podstawą prawidłowego odżywiania jest regularność w przyjmowaniu posiłków. Jedzenie co trzy godziny zapewnia utrzymanie energii na jednakowym poziomie, dzięki czemu mamy siłę do codziennej aktywności. Najważniejsze jest śniadanie, które daje zastrzyk energii na cały dzień. Przy pochmurnym niebie i braku słońca spada poziom serotoniny – hormonu szczęścia. Nasz organizm dąży do wyrównania poziomu serotoniny i stąd właśnie bierze się apetyt na węglowodany. Kupuj zatem pełnoziarniste pieczywo, dynie, ciemny ryż i ziemniaki, mąkę razową, makarony pełnoziarniste, kaszę jaglaną, płatki owsiane. Do duszenia, smażenia najlepszy będzie olej rzepakowy nierafinowany, a do sałatek oliwa z oliwek i olej lniany zimnotłoczony (z lodówki). Kup przyprawy: kurkumę, tymianek, kminek mielony, imbir, czosnek. Warzywa kupuj świeże bez robienia zapasów. Cukier zastąp syropem klonowym lub ksylitolem i używaj ich w minimalnych ilościach. Ważna uwaga, nie chodzimy głodni na zakupy, bo wtedy kupimy w nadmiarze i zmarnuje się.

Krok 3:

gotuj

Uwzględnij w menu swoje ulubione potrawy i modyfikuj przepisy. Zamiast białej mąki daj razową, zamiast cukru – ksylitol lub miód, dodawaj więcej przypraw ziołowych. Mięsa jedz z warzywami duszonymi, pieczonymi, z niewielką ilością ziemniaków lub batatów. Kieruj się maksymą: „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Śniadanie to najważniejszy posiłek, przygotowuj więc energetyczną zupę zbożową z płatków, kasz itp. Do razowego pieczywa używaj masła i past z fasoli soczewicy i innych strączkowych.

Krok 4:

nie podjadaj w ciągu dnia

Staraj się nie trzymać na stole czy biurku całego opakowania z „przegryzkami”. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego zrób sobie ulubioną herbatę, albo kawę zbożowa. Jeśli to nie pomoże na wszelki wypadek miej przy sobie naturalne przekąski: obrane marchewki, jabłka, suszone niesiarkowane owoce: jabłka, morele, daktyle, rodzynki, orzechy, pestki itp.

Krok 5:

organizuj dzień tak, aby mieć czas na przygotowanie posiłków

Wieczorem ugotuj owsiankę na następny dzień, najlepiej na dwa dni. Podobnie zupę. Zawsze miej w lodówce jakieś ugotowane warzywa, które szybko możesz podgrzać. Do pracy zabieraj w termosie miksowaną zupę, sałatkę, chleb z pastą. Wszystko to przygotuj wieczorem, (zupę do termosu musisz podgrzać rano). Daj sobie czas na gimnastykę, spokojne zjedzenie śniadania, wypicie porannej kawy. Nie zniechęcaj się. Jeśli, skusi cię coś słodkiego, albo nie przygotujesz zdrowego posiłku, nie dramatyzuj, nie przekreślaj tego, co udało ci się wprowadzić. Potraktuj to jako małą przeszkodę i idź dalej wybraną drogą ku zdrowiu.

Biovert

 
Reklama

Sonda

Gdzie w "ósemce" chciałbyś zamieszkać?