Zamknij X Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacji zapisywanych w plikach cookies używamy w celach statystycznych oraz w celu dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb
użytkowników. Możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików "cookies" w swojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę
na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.

podwawelski.pl
Aktualnie jesteśAktualnie jesteś: Strona główna Podręczny informator Ośrodki zdrowia BIOVERT.PL: Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem Aktualnie jesteś
1 2 3 4 5
Strona główna Podręczny informator Ośrodki zdrowia BIOVERT.PL: Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem
BIOVERT.PL: Zdrowo i ekologicznie, czyli wiem co jem Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 18 czerwca 2014 10:04

Ocet jabłkowy – dla zdrowia i urody

Legenda głosi, że podczas pewnej uczty Kleopatra przed wypiciem kielichu octu rozpuściła w nim perłę, wygrywając tym samym zakład przeciwko Markowi Antoniuszowi odnośnie kwoty, jaką potrafiła wydać na pojedynczy posiłek. Nigdy nie dowiemy się, czy zdarzenie to naprawdę miało miejsce, jednak może ono poświadczyć co najmniej dwie rzeczy – siłę działania naturalnego octu oraz wiekową tradycję jego użytkowania. Na długo przed drogocennym drinkiem królowej Nilu, właściwości medyczne octu docenił Hipokrates. Stosowali go również Babilończycy już 5 tysięcy lat przed Chrystusem. Od tego czasu ocet pozyskiwało się przez poddanie fermentacji wielu różnych produktów: melasy, daktyli, jagód, melonów, miodu, buraków czy pszenicy. Jednak ze wszystkich rodzajów najlepszą sławą cieszy się naturalny ocet jabłkowy. Z powodzeniem stosowany w medycynie ludowej, z dumą powraca na salony, jako remedium na wiele dolegliwości – od brodawek po cukrzycę.

Naturalny ocet jabłkowy jest produktem fermentacji jabłek. Można przygotować go samemu lub znaleźć w sklepach ze zdrową żywnością. Jest to niedrogi i skuteczny sposób na pozbycie się wielu dolegliwości. Wieczorem należy rozpuścić w małej ilości ciepłej wody 2 łyżeczki octu jabłkowego i 2 łyżeczki miodu – wszystko wymieszać i odstawić. Rano zalać ciepłą wodą (lub wodą mineralną niegazowaną) do objętości szklanki. Pić na czczo na ok. 20 min przed śniadaniem i przed posiłkami. Taka mikstura może pomóc przy:
– refluksie – przy łagodnym refluksie i zgadze mieszanka octu i miodu przynosi ulgę, pomimo jej kwaśnego odczynu;
– niestrawności – zarówno przed spożyciem ciężkiego posiłku, jak i czując już jego skutki – wystarczy pomyśleć, co stało się z perłą w kielichu Kleopatry – to samo stanie się z zalegającym w żołądku jedzeniem;
– przetłuszczających się włosach – płukanie włosów w słabym roztworze octu zapobiega przetłuszczaniu się włosów sprawiając, że długo pozostają one świeże, pachnące i błyszczące, zapobiega również ich wypadaniu;
– bolącym gardle – można stosować płukanki;
– świądzie i pleśniawkach – ocet ma doskonałe właściwości antyseptyczne;
– cukrzycy – badania udowodniły, że u osób chorujących na cukrzyce typu 2 spożywanie dwóch łyżek octu jabłkowego przed snem obniżało poziom cukru na czczo o 4 do 6%;
– wysokim poziomie cholesterolu
– dzięki wysokiej zawartości pektyny, która jest substancją balastową i poprawiającą procesy metaboliczne w organizmie, spożywanie octu jabłkowego może przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi, poprawienia stanu naczyń krwionośnych i pomóc w profilaktyce przeciwmiażdżycowej;
– nadwadze – w naturalny sposób pomaga spalić zalegające tłuszcze i spowalnia wchłanianie węglowodanów;

Ocet jabłkowy zawiera także witaminę E, uważaną za jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, neutralizujących szkodliwe działania wolnych rodników, które mogą być przyczyną przedwczesnego starzenia się, zaburzeń systemu immunologicznego, chorób sercowo-naczyniowych, zaćmy i chorób onkologicznych. Zawiera również sporo potasu i mikro oraz makroelementów. Jednak pomimo wszystkich korzyści wynikających ze spożywania octu jabłkowego, należy pamiętać o głównej zasadzie: co za dużo, to niezdrowo – ze względu na jego silną kwasowość (która może wpływać m.in. na szkliwo i kondycje kości) nie należy sięgać po niego częściej niż trzy razy dziennie w dawce po 1–2 łyżki stołowe.

Michalina Macek
BIOVERT.PL

 
Reklama

Sonda

Gdzie w "ósemce" chciałbyś zamieszkać?