Zamknij X Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacji zapisywanych w plikach cookies używamy w celach statystycznych oraz w celu dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb
użytkowników. Możesz zmienić ustawienia dotyczące przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików "cookies" w swojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę
na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.

podwawelski.pl
Aktualnie jesteśAktualnie jesteś: Strona główna Inwestycje KROPKA: Zmiany w komunikacji. Kontrowersje wokół reorganizacji Aktualnie jesteś
1 2 3 4 5
Strona główna Inwestycje KROPKA: Zmiany w komunikacji. Kontrowersje wokół reorganizacji
KROPKA: Zmiany w komunikacji. Kontrowersje wokół reorganizacji Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 17 grudnia 2012 13:26

Wprowadzona przy okazji uruchomienia nowej linii tramwajowej na Ruczaj zmiana siatki połączeń komunikacyjnych w Krakowie wywołała wiele dyskusji. Przeważają głosy niezadowolenia, spowodowane likwidacją niektórych linii, zmianą tras innych oraz założeniem, że korzystanie z komunikacji będzie się teraz wiązało z większą ilością przesiadek. W czasie uroczystości otwarcia nowej trasy na Ruczaj  zorganizowano pikietę protestacyjną (mniej liczną niż zakładano). Podnoszono m.in. argument braku konsultacji społecznych przed wprowadzeniem tak istotnych zmian. Do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, Rady Miasta Krakowa, rad dzielnic wpływają wnioski niezadowolonych mieszkańców ze wszystkich części miasta. Chyba najczęściej mówi się o tramwaju nr 8, który po kilkudziesięciu latach zmienił swoją trasę i teraz z Borku Fałęckiego zamiast do Bronowic jeździ na Cichy Kącik. W poprzednim numerze gazety pisaliśmy o niektórych niekorzystnych dla mieszkańców Dzielnicy VIII rozwiązaniach. Przykładowo tramwaj nr 19 nie kursuje już ulicą Kapelanka, ale z Borku ulicami Wadowicką, Kalwaryjską, dalej Starowiślną. Zlikwidowano linię autobusową 114, co po wcześniejszym skróceniu do ronda Grunwaldzkiego tras linii 124/424 i 128 sprawiło, że autobus nr 194 jest na Ruczaju w zasadzie jedynym, który zapewnia komunikację w kierunku centrum miasta. Co więcej, autobusy nr 128 nie kursują już z Mistrzejowic do ronda Grunwaldzkiego, a przez ulice Kotlarską i Klimeckiego do dworca przy ul. Powstańców Wielkopolskich. Wniosek do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie o utrzymanie wcześniejszej trasy i częstotliwości linii 128 złożyła już październiku Rada Dzielnicy XV Mistrzejowice. Nie został on jednej uwzględniony.
Z kolei Rada Dzielnicy X Swoszowice, w skład której wchodzi część Klinów już wcześniej wnioskowała o pozostawienie linii 116, stanowiącej bezpośrednie połączenie z pętli Pod Fortem do ronda Grunwaldzkiego. Linia została jednak zlikwidowana. Obecnie proponowane jest przekierowanie
linii nr 178 na rondo Grunwaldzkie lub likwidację tej linii w zamian za przywrócenie dotychczasowej trasy linii nr 116 (Pod Fortem – Rondo Grunwaldzkie), przy równoczesnym utrzymaniu połączenia na trasie Kliny - Czerwone Maki, gdyż zlikwidowana została linia nr 141. W tej sprawie do prezydenta Jacka Majchrowskiego skierowana zostanie petycja, zbierane są podpisy.

A co o zmianach sądzą przedstawiciele samorządów związani z Dzielnicą VIII Dębniki i Skawiną?

Mirosław Gilarski, radny Miasta Krakowa wybrany z okręgu obejmującego m.in. Dzielnicę VIII Dębniki, w latach 2002–2006 przewodniczący Zarządu Dzielnicy VIII Dębniki:
– W związku ze zmianami w siatce połączeń odebrałem wiele sygnałów z osiedli peryferyjnych, takich jak Tyniec, Skotniki czy Sidzina, o niekorzystnym wpływie reorganizacji na komunikację w tamtych rejonach. Mieszkańcy proponują przywrócenie linii 156 lub skierowanie na ul. Winnicką linii 412, kursującej z Kostrza do ronda Grunwaldzkiego, co umożliwi bezpośrednie skomunikowanie obszaru Skotnik z ważnym punktem przesiadkowym, jakim jest rondo Grunwaldzkie oraz przychodnią zdrowia przy ul. Szwedzkiej. Złożyłem w tej sprawie interpelację do prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego wraz z podpisami mieszkańców. Mam nadzieję, że zgodnie z zapowiedziami prezydenta uzasadnione wnioski rad dzielnic, a także mieszkańców, zostaną wzięte pod uwagę i w pierwszym kwartale przyszłego roku ZIKiT dokona korekty wprowadzonych rozwiązań.

Arkadiusz Puszkarz, przewodniczący Zarządu Dzielnicy VIII Dębniki:
– Oficjalne otwarcie nowej linii tramwajowej na osiedle Ruczaj zostanie na długo w pamięci mieszkańców naszej dzielnicy. Już od soboty 17 listopada, po długim czasie oczekiwania, na jedno z największych osiedli Krakowa można dojechać czterema liniami tramwajowymi: 11, 18, 23 i 52. Przez lata była to jedna z najbardziej zakorkowanych części miasta. Poszerzenie jezdni i uruchomienie linii tramwajowej znacznie ułatwi i przyspieszy podróż do centrum miasta. Nowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej najbardziej ucieszą zapewne mieszkańców Ruczaju. Zdajemy sobie sprawę, że opracowanie rozkładu jazdy dla tak dużego miasta, jakim jest Kraków jest trudne i nie zadowoli wszystkich, dlatego też Zarząd Dzielnicy VIII Dębniki zwrócił się do mieszkańców z prośbą o zgłaszanie szczegółowych uwag do nowej organizacji ruchu w mieście. Nie jestem fachowcem od komunikacji miejskiej, ale pierwsze wnioski, jakie nasuwają mi się po uruchomieniu szybkiego tramwaju są takie: tak duże osiedle jak Ruczaj nie powinno być pozbawione komunikacji autobusowej. Jedna linia autobusowa nr 194 to naprawdę za mało. Trudno sobie wyobrazić sytuację, co by było w przypadku awarii linii tramwajowej. Będziemy wnioskować do ZIKiT o przywrócenie linii 114, o powrót „dziewiętnastki” na dawne tory, jak i również o nowoczesny, dłuższy, a przede wszystkim dostosowany dla osób niepełnosprawnym tabor tramwajowy linii 52. Jak się jeździ do szkoły, na uczelnie, do pracy po ostatnich zmianach? Czekamy na wszelkie sygnały od mieszkańców w tej sprawie. Plusy i minusy nowo wprowadzonych zmian komunikacyjnych to temat spotkania przedstawicieli krakowskich dzielnic, które odbyło się z inicjatywy Zarządu Rady Dzielnicy VIII. Zostało wypracowane wspólne stanowisko w sprawie nowej organizacji komunikacji, które zostanie przedstawione władzom ZIKiT.

Krzysztof Gacek, członek Zarządu Dzielnicy VIII Dębniki:
– Zmiany w komunikacji wywołują wiele opinii zarówno tych pozytywnych, które docierają w szczególności od mieszkańców Ruczaju, ale również negatywnych. Zależy nam na zebraniu jak największej liczby opinii mieszkańców, aby siła przyzwyczajenie nie zdominowała zdrowego rozsądku. Przykładowo ponowne przywrócenie linii 156 wiązałoby się z likwidacją linii wspomagającej 412. Wprowadzenie linii 203, która z Tyńca przez Skotniki prowadzi do terminalu Czerwone Maki zyskuje powoli uznanie w oczach mieszkańców. Dążymy do przywrócenia linii 114, ponieważ jeden autobus z Ruczaju to stanowczo za mało. Chcemy także, aby kursy trasy tramwaju nr 19 odbywały się ponownie przez ul. Kapelanka i Monte Cassino. Cały czas czekamy na uwagi i propozycje mieszkańców. Komunikacja miejska powinna być przede wszystkim dla ludzi, a nie ludzie dla komunikacji!

 

Maciej Lewandowski, radny Dzielnicy VIII Dębniki:
– Zmiany tras zwłaszcza autobusów nr 114, 116, 128 i 156 oraz tramwaju nr 19 są niekorzystne dla  aszych mieszkańców. Linia nr 19 powinna dalej kursować na swojej dotychczasowej trasie (Borek Fałęcki – Zakopiańska – Brożka – Kapelanka – Dietla – Starowiślna – Westerplatte – Basztowa – Długa – Dworzec Towarowy). Taki przebieg trasy jest konieczny z uwagi na wielotysięczne osiedla Cegielniana (mieszkańców nie jest w stanie obsłużyć na tym odcinku jedna linia tramwajowa nr 22), Ruczaj,  Podwawelskie i połączenie z dużymi centrami handlowymi (Zakopianka, Makro, Solvay Park) oraz Dworcem PKP. Uważam także, że linie autobusowe nr 114, 124,128 i 424 powinny zaczynać i kończyć bieg na Ruczaju, ponieważ autobus nr 194 może nie wystarczyć dla obsługi potoków pasażerskich z rejonu Ruczaju i Kampusu UJ. A te dodatkowe linie autobusowe zachęciłyby mieszkańców okolic do pozostawiania swoich samochodów na pustym dotąd parkingu przy Czerwonych Makach. Jako Rada Dzielnicy możemy jednak tylko opiniować i wnioskować, ostatecznie decyzje podejmuje i tak Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. W Uchwale Nr XX/285/2012 z dnia 25.01.2012 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami rozwiązań ruchu komunikacyjnego (nowego wariantu rekomendowanego remarszrutyzacji linii tramwajowych i autobusowych wnioskowaliśmy do Pana Prezydenta o przeprowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami rozwiązań ruchu komunikacyjnego bo to jest istotne dla mieszkańców Dzielnicy VIII Dębniki).

 

Antoni Stawarz, radny Dzielnicy VIII Dębniki:
– Dziwi mnie fakt, że tak rewolucyjne zmiany są nieprzemyślane i nie poprzedzone długimi konsultacjami. Dla wielu osób komunikacyjna rewolucja znacznie utrudni (wręcz uniemożliwi) poruszanie się po mieście. Przykładem jest linia nr 19, zapewniająca techniczne możliwości dla taboru niskopodłogowego (w przeciwieństwie do linii nr 22). Po zmianie jej trasy m.in. podopieczni Domu Pomocy Społecznej przy ul. Nowaczyńskiego będą mieli znacznie utrudnione możliwości przemieszczania się (np. do Sanktuarium w Łagiewnikach). Przykładów fatalnych decyzji jest więcej, dlatego konieczne jest zrównoważenie siatki połączeń i częstotliwości kursowania w taki sposób, aby nie dochodziło do sytuacji, że w jednym rejonie tworzą się korki (również na torowiskach), a w innym nie ma czym dojechać. Generalnie tendencja zmuszająca pasażerów do większej liczby przesiadek jest czystym nonsensem. Takie zmiany z pewnością nie zachęcą kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej, a wielu użytkowników pewnie z niej zrezygnuje. Miejmy nadzieję, że głosy mieszkańców oraz radnych zostaną uwzględnione i ZIKiT raz jeszcze pochyli się nad pochopnymi zmianami.

Łukasz Balon, radny Dzielnicy VIII Dębniki:
– W Radzie Dzielnicy i podczas różnych spotkań z mieszkańcami przeprowadzane są dyskusję na temat plusów i minusów nie tylko zmian komunikacyjnych. Niestety, do radnych dzielnicy docierają głównie opinie niezadowolonych mieszkańców. To na podstawie ich opinii przygotowywane są propozycję poprawek do zmian komunikacyjnych, co może spowodować kolejne zmiany i powstanie na nowo grupy niezadowolonych mieszkańców. Dlatego tak ważne jest włączenie się do dyskusji osób zadowolonych, widzących dobre strony zmian.

Adam Najder, Burmistrz Miasta i Gminy Skawina:
– Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji aglomeracyjnej, związane z oddaniem do użytku torowiska tramwajowego wraz z pętlą autobusową „Czerwone Maki”, spotkały się także ze sprzeciwem władz samorządowych Skawiny. Skierowałem do ZIKiT w Krakowie pismo wyrażające stanowczy brak akceptacji dla niezrealizowania potrzeb mieszkańców Gminy Skawina dojeżdżających do pracy w rejonie Borku Fałęckiego. Więcej na ten temat w styczniowym numerze „Magazynu Gminy Skawina”. Nie wiadomo, czy i w jakim zakresie propozycje poprawek do nowej organizacji komunikacji w mieście zostaną przez ZIKiT uwzględnione. Pierwsze, zapewne drobne korekty planowane są już na grudzień.

Renata Piętka KROPKA

 
Reklama

Sonda

Gdzie w "ósemce" chciałbyś zamieszkać?